Zal een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV het CDA veel stemmen en leden gaan kosten?

Ik lees nu in de krant dat er binnen het CDA veel kritiek is op een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV. Als dit toch doorgaat, zal dit het CDA dan veel stemmen en leden gaan kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, dit is volledig tegen het principe van de CDA in en dus kost het ze veel leden en kiezers. Ik begrijp ook niet waarom er ook maar enigzins over gediscussieerd wordt.

Toegevoegd na 15 minuten:
klopt, politieke zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het gaat hen stemmen kosten, dat is zeker. Ze hebben al weinig (iedereen is het resultaat van de laatste stembus alweer vergeten?)

Het huidig akkoord met gedoogsteun van de PVV, lijkt voor sommige leden van het CDA net alsof ze met de PVV regeren. Ze hebben hun lot eraan vastgehangen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het door gaat is de kans op een scheuring van het CDA groot en bijgevolg ook een hoog ledenverlies.
Mijn verwachting is dat het op deze manier niet gaat lukken, de leden zullen tegenstemmen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen hebben ze al veel stemmen gekozen door hun eeuwige gedraai en tegenwerk acties gedurende deze formatie.

Een deel van de CDA'ers is principieel tegen samenwerking met de PVV, dus dat zal ze ook wel stemmen kosten. Een aantal CDA'ers is echter ook juist voor samenwerking, dus die stemmen zullen niet verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk dat dit het CDA stemmen en leden gaat kosten. Vooral vanwege de beperking die Wilders aan een geloof wil opleggen. Vooral mensen die de C hoog in het vaandel hebben, kunnen daar niet mee leven.
Voorts is er bij het CDA van oudsher een hardnekkige koningsgezindheid. En het feit dat hun majesteit Wilders (die de rol van het staatshoofd uitsluitend ceremonieel wil maken en bovendien 20% belasting wil laten betalen door het koningshuis) niet ziet zitten, is voor hun alleen al een reden hem te willen blokkeren en negeren.
Misschien levert het hen uit linkse hoek (PVDA b v) juist ook stemmen op. Over de rol van Cohen is niet elke PVDA-er erg tevreden. Vooral vanwege zijn starre houding tijdens paars+ besprekingen ( hoogte bezuinigingen) en de blokkade van een middenkabinet. Degenen die daar voorkeur aan gegeven zouden hebben, zouden best eens voor CDA kunnen gaan kiezen, omdat het CDA daar waarschijnlijk ook de voorkeur aan zou hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen. Als de VVD met paars plus was gegaan waren ze er meer kwijt geweest. Het zal wel n storm in een glas water zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. De CDA jongeren protesteren al. Net was er ook iemand uit CDA kring die sprak over de tang waarin Wilders VVD en CDA heeft, ze zijn nu door hem gegijzeld. Heel veel leden gaan dit ook inzien, en, naar ik mag hopen, Rutten de CDA er ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen de vraag hoeveel stemmen het gaat kosten (wat leden vinden is irrelevant voor zeteverlies, zolang in totaal maar 1% van de bevolking lid is van een partij), maar ook hoeveel stemmen het gaat opleveren....
Er zijn ook veel CDA'ers die er tegen zijn als ze met Job Cohen zouden moeten regeren. En bij die keus zouden er ook stemmers weglopen (en terugkomen).

Het dramatische zetelverlies heeft het CDA per slot te danken aan een slechte regeer periode met juist de PVDA.