Iemand met een paar boodschappen wel of niet voor laten gaan als je zelf veel meer boodschappen hebt?

Net was het weer zover. Wanneer ik zelf redelijk meer boodschappen heb als de persoon die met een paar dingen achter mij staat dan laat ik die vaak wel voor, maar net stond ik met 1 potje cocktailmix bij de kassa en een mevrouw met een vette kar met boodschappen voor mij. Maar ze liet mij wel staan terwijl ik al 3x had kunnen afrekenen terwijl zij de boodschappen nog op de band aan het pakken was.

Ik denk dan heel vaak dat ik de volgende keer ook iemand meer voor laat gaan maar dat kan ik niet eens. En vragen of ik even voor mag doe ik ook niet meer sinds ik een aantal keren keihard 'nee' te horen heb gekregen.

Wat doen jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat altijd voorgaan.. ben zo opgevoed en heb er niet zoveel moeite mee..moet ik geen vliegende haast hebben natuurlijk.. Als ik in die situatie sta dan vraag ik wel of ik voor mag en als ik nee hoor antwoord ik altijd met: dat is erg jammer.. Soms lukt het daarmee dan nog wel ( vraag me niet waarom!)
Als het echt niet lukt dan kijk ik of een andere kassa vlugger vrij is.. en zo niet: tsja dan is dat erg pech hebben maar wacht ik gelaten op mijn beurt..

Het beste antwoord

Zo herkenbaar dit!
Je moet altijd je eigen normen handhaven, dus niet denken: "Als iemand anders het niet doet, doe ik het ook niet meer." Probeer het langs je heen te laten glijden en laat de volgende keer iemand met een paar boodschappen gewoon voor. Je zult merken dat er nog voldoende sociale mensen zijn die jou bij gelegenheid een dienst bewijzen zoals dus bijvoorbeeld voor laten gaan als je veel minder boodschappen hebt dan je voorganger.
Alleen op die manier kunnen we proberen niet allemaal
steeds asocialer te worden.

Maar het blijft natuurlijk wel altijd zo dat je in de verkeerde rij bent gaan staan, achter iemand die iets heeft vergeten af te wegen of die zijn spaarboekjes ook even wil inwisselen :-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, vooral die spaarboekjes doen 't m. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei doe ik het ook meestal wel hoor, of ik moet zelf druk zijn omdat mijn zoon van school komt of ijs oid in mijn kar hebben wanneer het erg warm is (ik moet daar dan nog een heel eind mee rijden). Maar juist omdat ik verder zelf wel altijd doe kan mij dat wel eens irriteren wanneer andere mensen dat niet doen en vooral wanneer ze zelf nog bezig zijn om hun boodschappen op de band te leggen waardoor jij er wel drie keer al even langs had gekund. Maar eerlijk gezegd ligt dat ook wel aan mijn stemming van die dag. De ene keer kan ik mij daar drukker over maken als de andere keer :-) Maar ik blijf het ook wel gewoon door doen hoor, want ik kan dat niet eens al zou ik willen. Beste antwoord dus!

Andere antwoorden (9)

Ik laat mensen achter mij met een paar boodschappen bijna altijd voor. Maar ik verwacht dit niet automatisch terug. De regel is; wie het eerst komt wie het eerst maalt. Mensen die om wat voor reden dan ook mij niet voor willen laten respecteer ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak hangt het voor mij af of ik veel of weinig tijd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat ze meestal voorgaan.
Behalve b.v. op het station als ik de trein moet halen en aan de late kant ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er ook wel eens vanaf wie het is. Als het me een sypathiek iemand lijkt, laat ik die wel voorgaan, als ik denk dat het een regelrechte ASO is, neem ik niet het risico dat ik op hem moet wachten. Ik moet mijn tijd immers ook goed besteden. Meestal laat ik zo'n iemand voor, soms niet, zou het antwoord dan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat wie het eerst bij de kassa komt, het eerst maalt. Dat is gewoon en daar maal ik niet verder om.
Wanneer iemand voor het afrekenen bij de kassa ziet dat ik een enkel artikel heb om af te rekenen en zo vriendelijk is mij voor te laten gaan dan bedank ik die persoon heel hartelijk, buig voor hem/haar als een scheermes en reken snel af. Bij het weggaan geef ik een knipoog......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat altijd voorgaan.. ben zo opgevoed en heb er niet zoveel moeite mee..moet ik geen vliegende haast hebben natuurlijk.. Als ik in die situatie sta dan vraag ik wel of ik voor mag en als ik nee hoor antwoord ik altijd met: dat is erg jammer.. Soms lukt het daarmee dan nog wel ( vraag me niet waarom!)
Als het echt niet lukt dan kijk ik of een andere kassa vlugger vrij is.. en zo niet: tsja dan is dat erg pech hebben maar wacht ik gelaten op mijn beurt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe laat ik mensen met een paar boodschappen altijd voor als ik zelf veel boodschappen heb, ook als ze het aan me vragen. Andersom mag ik ook vaak voor als mensen zien dat ik maar 1 of 2 dingen heb. Ik zal er zelf nooit om vragen en als mensen mij niet voor laten, kan ik daar ook niet mee zitten.
Als ik voor mag denk ik: da's geluk hebben, maar als ik gewoon op mijn beurt moet wachten is dat gewoon zo.
Maar ik begrijp wel dat je op zo'n moment als bij jou baalt. Toch zou ik gewoon blijven doen zoals je nu doet, dat zijn jouw waarden en normen en die moet je niet gaan veranderen omdat andere mensen niet dezelfde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat nooit iemand voorgaan, wat is dan het nut van de rij,
verder maakt het mij ook niet zoveel hoelang ik moet wachten, ik ga altijd in de rij staan bij de mooiste kassiere, maakt niet uit hoelang die rij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat ook wel eens iemand voorgaan, maar dat is een vriendelijk gebaar, géén recht. Zelf zit ik er totaal niet mee als ik met mijn ene pot pindakaas gewoon (want dat ís gewoon) op mijn beurt moet wachten. Ik weet namelijk heel goed hoe het is om die vrouw met de volle kar te zijn:

Je komt de supermarkt in, wanneer het daarbinnen op zijn drukst is, want zo is het nou eenmaal als je fultime werkt. Iedereen die werkt, doet rond dezelfde tijd boodschappen, en vervelend genoeg zijn er altijd wel wat bejaarden, die de hele dag de tijd hebben, die óók dat tijdstip uitkiezen om naar de supermarkt te gaan.

Je neemt een karretje, omdat je te veel boodschappen nodig hebt om in een mandje te proppen, en zet je schrap voor je gang door de paden. Met dat karretje kun je je niet wenden of keren, dus ploeter je maar langzaam voort door de opstoppingen.

Om die tijd zijn sommige dingen gewoon op, dus moet je ineens opnieuw iets voor het eten vanavond bedenken omdat het belangrijkste ingrediënt niet meer te krijgen is. Jammer genoeg gebeurt veel van de anderen in de supermarkt hetzelfde, waardoor je groepjes besluiteloze mensen door moet om bij het schap te komen waar je iets anders wilt pakken.

Tegen de tijd dat je de hele supermarkt door bent, ben je een half uur verder. Hèhè, eindelijk bij de kassa, maar moet je kijken naar die rij! Zuchtend wacht je op je beurt, en rol je alleen met je ogen als je het kassameisje naar haar telefoon ziet grijpen om 'afdeling houdbaar, kassa 3' om te roepen.

Ongeveer op dat moment komt iemand de supermarkt in rennen die geen karretje of wagentje nodig heeft, daardoor overal tussendoor in één keer naar het goede schap kan rennen, en amper 30 seconden later achter jou aansluit met zijn pot pindakaas. En jou dan verdorie boos aankijkt als je niet meteen aanbiedt om hem voor te laten gaan.

Dat jij al een half uur bezig bent, maakt niet uit, *hij* moet binnen een minuut de supermarkt in en weer uit zijn, omdat hij het geluk heeft dat hij niet noodgedwongen rond de drukste tijd een volle kar boodschappen bij elkaar moet zoeken. En dan ben jij asociaal als je dat niet even voor hem faciliteert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-))
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent wel eerlijk ! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontzettend grappig en herkenbaar +1