Mag een zigeuner jongen een relatie aangaan met een niet zigeuner ( gadje ) meisje..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Bij de Roma speelt het gezin een grote rol. De oudere generatie geniet respect en heeft autoriteit. De gemeenschap is gebaseerd op een verplichte solidariteit.
Er zijn veel tradities en rituelen rondom geboorte, huwelijk en overlijden. Meisjes worden veelal op jonge leeftijd uitgehuwelijkt, waar soms een bruidsschat tegenover staat. Seks voor het huwelijk is streng verboden. Trouwen buiten de eigen gemeenschap wordt ontmoedigd, maar tegenwoordig gaan zeker in Nederland steeds meer Roma een relatie met een 'gadje' (niet-Roma) aan. Omdat de Roma aan hun eigen cultuur en traditie vasthouden, verloopt hun integratie in Nederland moeizaam. Over het algemeen is er een groot groepsgevoel en isoleert men zich als groep van de samenleving.

Het wordt dus ontmoedigd, maar is niet verboden. Het gadje meisje zal het wel heel moeilijk krijgen om te worden geaccepteerd door de familie van haar vriend.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zal erg van de familie afhangen, ik ken verschillende Roma jongens en meisjes die getrouwd zijn met ' burgers', dit zonder problemen in de familie.
Wel problemen andersom, meestal van de ouders van het burger meisje, die zien hun dochter liever niet trouwen met een zigeuner, met name vanwege de positie van de vrouw in deze gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is de positie van de vrouw dan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ook per familie verschillen, maar dat vrouwen niet buitenshuis mogen werken komt toch veel voor. Verder is de vrouw onderdanig aan haar man, hij is dus de baas.
De taak van de vrouw is het huishouden en de kinderen opvoeden, op de manier zoals de ' familie' dat wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me voor en je relativeert en generaliseert niet:
dus Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De positie van de vrouw is : vanaf het moment dat je een stofdoek of een emmer kunt vasthouden, mag je 24/7 poetsen. Daarna ga je trouwen als een prinses, en mag je bij je man 24/7 poetsen. Echt heel beroerd. Geweld is daarbij overigens heel normaal ; ook in de ogen van de meiskes zelf. Ze gaan niet naar school (jongens noch meisjes), dus veel zicht op verbetering is er ook niet. Nee, dit geld niet voor 100 % van de Rroma natuurlijk.....er zijn vast wel een paar uitzonderingen te vinden als je goed zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben trouwens roerend met je eens dat er maar weinig moeders zullen staan te juichen als hun moeder met een Roma-knul thuiskomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeders die niet juichen als hun moeder ...? ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh; sorry ; dochter bedoel ik uiteraard.
Het zal er heel veel van af hangen tot welk groep van de Roma die zigeunerjongen hoort.

De Sinti bijvoorbeeld zijn de bekendste groep in Europa.
Zij voelen zich vaak moderner en beter dan de andere groeperingen.
Vaak zijn ze al heel veel aangepast aan de omgeving waar ze wonen. Vroeger trokken ze rond met circussen en kermissen. Tegenwoordig wonen veel Sinti in een gewoon huis.

Op jouw vraag is dus geen algemeen antwoord te geven.

Trouwen buiten de eigen gemeenschap wordt vaak nog steeds ontmoedigd, maar tegenwoordig gaan zeker in Nederland steeds meer Roma een relatie met een 'gadje' (niet-Roma) aan.