Hoe komt het dat mensen vaak zo Materialistisch zijn ingesteld en alleen maar met hun zelf bezig zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Deels komt dat door de consumptiemaatschappij. We worden voortdurend gestimuleerd om te kopen en om oude dingen weg te gooien (vaak maar een jaar oud, maar dan alweer achterhaald of uit de mode).

Of je vind dat mensen alleen maar met zichzelf bezig zijn ligt helemaal aan jou. Wat verwacht jij van anderen?
Er zijn talloze situaties te bedenken waardoor mensen met zichzelf bezig kunnen zijn: bijvoorbeeld omdat ze een rasechte rotdag hebben, dagdromen, een ander niet kunnen helpen omdat ze bang zijn of onzeker, etc.

Het met jezelf bezig zijn is wel een heel cultureel iets: in Nederland vinden we het belangrijk dat je een zelfstandig persoon bent, met een eigen mening. En we moeten uit talloze dingen kiezen zodat we ons optimaal kunnen ontplooien. Dat neemt veel tijd in beslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat sommige mensen van mooie dingen houden, betekent niet dat ze alleen maar met zichzelf bezig zijn!
Je beredenering klopt dus niet, en het zouden twee aparte vragen moeten zijn.
Andersom kan namelijk ook, niet materialistisch en toch heel egoistisch....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat primair menselijk geluk gevonden kan worden in zelfbevrediging via (aanschaf van) materialistische zaken.
Het echte geluk wordt door velen als secundair gezien en is ook veel moeilijker te bereiken, want dat heeft met spirituele zaken te maken. En daar moet je voor open staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Secundair geluk, zoals jij het noemt, of geluk in de dingen waar het écht om gaat, kun je ook bereiken zonder zweverig gedoe hoor. Sorry, maar dat is de smaak die ik in mij mond krijg bij spiritueel. Het is natuurlijk wel spiritueel in de meest zuivere betekenis van het woord, maar de zin 'voor open staan' giet daar dan weer een verkeerd sausje over. Je moet er gewoon hard aan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen ik ben het 100% met je eens. Zeker ook het harde werken (dit wilde ik aanvankelijk ook schrijven!). Maar het mooie woord spiritueel wens ik persoonlijk wel te blijven zien zonder sausje en zoals het bedoeld is: onstoffelijk/tot de geest behorend.
Omdat mensen van nature egoïsten zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Egoïsme van de mens en een consumptie gedreven economie. Bedrijven moedigen dit consumptiegedrag aan ten einde verkoopcijfers te bevorderen. Alles moet wijken voor meer winst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is van nature bezig om voor zichzelf te zorgen.
Dat uitgangspunt is voor de één sterker dan voor de ander, dus zie je bij een aantal mensen veel duidelijker dat ze erg op geld of goederen gefocust zijn dan bij de ander. En sommigen zijn veel meer met zichzelf bezig dan met de maatschappij, anderen zetten zich juist volledig in voor een ander.

Maar het is eigenlijk juist opmerkelijk dat de mens in staat is om zichzelf weg te cijferen en voor anderen te zorgen.
itsme
14 jaar geleden
Een eigenschap van mensen is DAT ALLES, MAAR DAN OOK ALLES om hen draait... mensen voelen zich zonder uitzondering het centrum van het universum... Ja ook de lezer (en schrijver) dezes...

En dat het centrum zijn van het universum, dat maakt dat men materialistisch is... Materie is veiligheid... Meer materie is meer veiligheid... Zonder materie is je bestaan onveilig, hoe minder dat je hebt, hoe minder veilig je leven is, maar wel hoe meer dat je voelt dat je leeft... Weldaad en materiële welstand verdoofd je... Armoede maakt dat je leeft... Daarom sterven ze ook eerder, omdat je veel meer leeft als je arm bent... Ben je rijk, dan creëer je je eigen misère en als je arm bent doet een ander dat voor je...

Dus vergaren van materie is een uiting van angst, alleen de moedigen onder ons kunnen het aan om af te zien van materie zo veel als mogelijk... De angsthazen die hebben een enorme drang om rijk te worden, alleen al omdat ze niet ervaren dat ze al rijk zijn...

Mensen zijn alleen met zichzelf bezig... Vergeef hen ze kunnen niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze scoren laag op waarden als empathie, tolerantie, gemeenschapszin of aandacht voor het milieu. Ze zijn hedonistisch en materialistisch ingesteld, hebben moeite met de complexiteit van de moderne samenleving en verlangen naar law and order...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een materiele egoist?
Omdat men vaak status belangrijk vind.

Sommigen omdat het een bepaalde (status) geeft zodat ze wat meer zelfvertrouwen hebben.