een containerbegrip is een term die hoe vaker hij wordt gebruikt, steeds verder wordt uitgehold, dus een leeg begrip wordt. Dat zeggen ze bijv. over het woord kwaliteit

Toegevoegd na 1 minuut:
www.protaal, heeft er nog meer info over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is "respect" een container begrip geworden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die snap ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 'kwaliteit' als langzamerhand hol begrip kan ik me zeker iets voorstellen. Goed voorbeeld! +

Andere antwoorden (1)

Wat is een containerbegrip? Van Dale zegt: “een begrip zonder scherp afgebakende betekenis waaraan de taalgebruiker zelf nader invulling kan geven en dat op veel verschillende toestanden, gebeurtenissen of zaken wordt toegepast.”

Een woord als ‘ding’ is misschien wel het het meest gebruikte containerbegrip. Het laat de lezer (of luisteraar) volledig de ruimte om te bedenken wat dat dan precies is. In die zin is het woord ‘containerbegrip’ trouwens ook een containerbegrip.

Wat bestempelen mensen zelf als containerbegrip? Even googlen op het woord ‘containerbegrip’ leverde de volgende resultaten op: ‘dialoog’, ‘klantgerichtheid’, ‘crossmedia’, ‘competentie’. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om teksten waarin de schrijvers deze woorden containerbegrippen noemden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijke uitleg en voorbeelden! +