Zijn mensen in de stad directer dan in een dorp?

Als ik in een dorp iemand over iets aanspreek heb ik soms het gevoel alsof ik enorm op me woorden moet letten. Dat heb ik vaker omdat ik geregled in dorpen kom. Niet dat ik zo enorm direct ben, tenminste zo ervar ik het zelf absoluut niet! Ze weten misschien ook niet dat ik niet in hun dorp woon, maar toch, wat je zegt wat je denk is toch ook eerlijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ligt echt aan het dorp en hoeveel inwoners er zijn en waar het dorp ligt. Ik kom uit een klein dorp in Friesland. Daar wist iedereen alles van iedereen. Soms dodelijk vermoeiend. Maar als er iets was dan stonden ze wel voor je klaar. Hier in Friesland zijn we nuchter maar ook direct. We zeggen wat we denken en anders zeggen we niets. Daar moet je tegen kunnen. Ik woon nu in de stad (nog steeds Friesland maar het is eigenlijk ook 1 groot dorp want via via kent iedereen elkaar wel weer. Ik mis het dorp niet. Sommige dorpen hier worden elk jaar overspoeld door toeristen. Maar die worden vriendelijk onthaald en geholpen door de dorpsbewoners. Vinden we vaak erg leuk. Het enige wat ik mis aan mijn oude dorp is de natuur, rust en ruimte. Maar gelukkig ben ik zo weer buiten de stad als ik op mijn fiets spring...

Mensen in de stad zijn contact met eventuele toeristen die iets vragen gewend. Ook zijn ze de drukte gewend en de hoeveelheid mensen. In het dorp is het meestal zo dat ze alleen contact hebben met mensen die ze al van jongs af aan kennen en dus mensen die daar niet vandaan komen, als vreemdelingen zien. Nu zal dat in dorpen steeds minder worden omdat de dorpelingen, vooral jongeren, steeds meer in de stad uitgaan e.d.

Ik denk dat het eraan ligt in wat voor dorp je komt. Ik woon bijv. in een dorp in de Randstad. Een toeristenbadplaats met veel oudere inwoners, maar ook veel jeugd door de toeristen 's zomers. Wij zijn dus wel wat gewend en zeggen dan ook zelf direct onze mening. Een stad is ook druk en snellevend, dus wordt in ons dorp niet tegen stedelingen opgekeken. Een dorpje op het platteland echter is erg besloten. Indien daar iemand uit de stad op bezoek komt, dan is er verschil qua opvatting , meningen en gedrag. een stedeling kijkt nu eenmaal anders tegen de dingen aan dan iemand die de stadse levensstijl niet kent.

Ik vind het allemaal een beetje onzin. Ik woon in een dorp en in een stad (op kamers). En geloof me, mijn ervaringen zijn tegenovergesteld. Dus ik denk dat dit scheelt per wijk in plaats van dorp of stad. In een dorp helpen mensen elkaar nog. Dat kun je niet echt zeggen van de wijk van de stad waar ik woon. Maar er zijn ook streng gelovige dorpen waarin je met de nek aangekeken wordt als buitenstaander.

Nee. Er zijn mensen die direct zijn en er zijn mensen die afwachtend zijn ongeacht waar ze wonen. In een dorp zijn mensen wel vaak in het algemeen beleefder en aardiger en laten ze mensen wellicht eerder uitspreken, wat mogelijk gezien kan worden als niet-direct. In de grote steden zijn mensem over het algemeen wel wat bijdehandter en onbeleefder dan in de rest van het land. Komt misschien omdat het daar drukker is, dan moet je meer voor jezelf opkomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100