Zijn mensen in de stad directer dan in een dorp?

Als ik in een dorp iemand over iets aanspreek heb ik soms het gevoel alsof ik enorm op me woorden moet letten. Dat heb ik vaker omdat ik geregled in dorpen kom. Niet dat ik zo enorm direct ben, tenminste zo ervar ik het zelf absoluut niet! Ze weten misschien ook niet dat ik niet in hun dorp woon, maar toch, wat je zegt wat je denk is toch ook eerlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf eerder iemand in een dorp aan te spreken dan een stad. In de stad zijn (lijken) de meeste mensen gehaast en heb je een grote kans dat zij daar zelf niet eens vandaan komen. Uit een dorp zijn de meeste hartstikke vriendelijk, nemen de tijd en de kans is veel groter dat ze er zelf vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen in de dorp open en ontvangelijk zijn voor ander soortige meningen is het geen probleem. Maar veel zijn toch al gauw, wat een boer nie kent lust die nie, als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschilt per dorp denk ik dan, en per persoon ook nog eens, want ik heb een beetje het tegenovergestelde beeld. In het dorp waar ik woon wonen 'boeren en buitenlui (yuppen) naast elkaar', en daar wordt gewoon open en eerlijk gepraat richting elkaar. Beter dan dat zemelige gezeik dat je in steden wel eens hebt, omdat mensen anders bang zijn dat ze ruzie krijgen met de buren. Want ruzie, daar doe je in een dorp niet aan (roddelen wel natuurlijk, maar ruzie niet).

Het beste antwoord

Dat ligt echt aan het dorp en hoeveel inwoners er zijn en waar het dorp ligt.
Ik kom uit een klein dorp in Friesland. Daar wist iedereen alles van iedereen. Soms dodelijk vermoeiend. Maar als er iets was dan stonden ze wel voor je klaar. Hier in Friesland zijn we nuchter maar ook direct. We zeggen wat we denken en anders zeggen we niets. Daar moet je tegen kunnen. Ik woon nu in de stad (nog steeds Friesland maar het is eigenlijk ook 1 groot dorp want via via kent iedereen elkaar wel weer. Ik mis het dorp niet. Sommige dorpen hier worden elk jaar overspoeld door toeristen. Maar die worden vriendelijk onthaald en geholpen door de dorpsbewoners. Vinden we vaak erg leuk. Het enige wat ik mis aan mijn oude dorp is de natuur, rust en ruimte. Maar gelukkig ben ik zo weer buiten de stad als ik op mijn fiets spring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mensen in de stad zijn contact met eventuele toeristen die iets vragen gewend. Ook zijn ze de drukte gewend en de hoeveelheid mensen.
In het dorp is het meestal zo dat ze alleen contact hebben met mensen die ze al van jongs af aan kennen en dus mensen die daar niet vandaan komen, als vreemdelingen zien. Nu zal dat in dorpen steeds minder worden omdat de dorpelingen, vooral jongeren, steeds meer in de stad uitgaan e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het eraan ligt in wat voor dorp je komt.
Ik woon bijv. in een dorp in de Randstad. Een toeristenbadplaats met veel oudere inwoners, maar ook veel jeugd door de toeristen 's zomers. Wij zijn dus wel wat gewend en zeggen dan ook zelf direct onze mening.
Een stad is ook druk en snellevend, dus wordt in ons dorp niet tegen stedelingen opgekeken.
Een dorpje op het platteland echter is erg besloten.
Indien daar iemand uit de stad op bezoek komt, dan is er verschil qua opvatting , meningen en gedrag.
een stedeling kijkt nu eenmaal anders tegen de dingen aan dan iemand die de stadse levensstijl niet kent.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag is dan ook eignelijk, moet je je als stedeling in een dorp 'aanpassen' omdat je misschien anders onnodig mensen 'kwetst" al is dat niet de bedoeling? En andersom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nadat ik een tijd in Nijmegen heb gewoond verhuisd naar een dorp, het enige wat ik moest aanpassen was mijn biologische klok. Was ik gewend tot een uur of 1 wakker te zijn, gaan hier alle lichten al uit om 11 uur ´s avonds... En ze beginnen gewoon om 6/7 uur weer...
Kwetsen van mensen ben ik hier niet tegengekomen, wederzijds respect voor elkaar, elkaars meningen en levensstijl is hier dan ook vrij groot.
Ik voelde me alleen altijd enorm bekeken in het begin, maarja, ik was (ben) dan ook de enige student in het dorp...
Ik vind het allemaal een beetje onzin. Ik woon in een dorp en in een stad (op kamers). En geloof me, mijn ervaringen zijn tegenovergesteld. Dus ik denk dat dit scheelt per wijk in plaats van dorp of stad. In een dorp helpen mensen elkaar nog. Dat kun je niet echt zeggen van de wijk van de stad waar ik woon.

Maar er zijn ook streng gelovige dorpen waarin je met de nek aangekeken wordt als buitenstaander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat je in een dorp meer word 'geleeft' (en in een stad meer leeft);. Je moet je aanpassen aan bepaalde codes, die zijn heus nie zo nauwgezet, en zeker mensen uit dorpen zijn veel vriendelijker en hulpvaardiger maar tegelijk heerst er een enorme maaiveldcultuur die je als beknellend kunt ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tom35, stel jij je vraag nou met een vooroordeel? Je hebt het over een beknellende maaiveldcultuur, nu snap ik dat wij gewend zijn aan boeren die hun weilanden maaien, maar een andere maaiveldcultuur ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan best hoor ligt misschien aan de streek of regio waar je woont. In brabant zijn mensen sobiso wat toegankelijker dan de stugge noorderling. Ik heb het hier wel vooral over deze het Oosten van het land en de regio Twente. Ik woon zelf dus in Enschede (ligt ook Twente) een (grote)stad met bijna 160000 inwoners (en ook veel studenten). In Twente kan je dat enorm merken. Ik vind Enschede wel een grote stadsmentaliteit hebben, in de midder grote steden Almelo en Hengelo is dat al veel minder. Die zijn gemoedelijker en persoonlijker. In de kleinere steden en dorpen heb je wel een soort maaiveldcultuur, ik ken die dorpen vrij goed. (Doe maar gewoon is gek genoeg).
Nee. Er zijn mensen die direct zijn en er zijn mensen die afwachtend zijn ongeacht waar ze wonen.

In een dorp zijn mensen wel vaak in het algemeen beleefder en aardiger en laten ze mensen wellicht eerder uitspreken, wat mogelijk gezien kan worden als niet-direct.

In de grote steden zijn mensem over het algemeen wel wat bijdehandter en onbeleefder dan in de rest van het land. Komt misschien omdat het daar drukker is, dan moet je meer voor jezelf opkomen.