Als twee mannen trouwen heeft er een dan een meisjes naam ?

Als een man en een vrouw trouwen is het gebruikelijk dan de vrouw de achternaam van de man aanneemt. haar originele naam is dan haar meisjesnaam. als twee mannen trouwen en de ene man neemt de naam van de andere man. heet zijn originele naam dan nog steeds een meisjesnaam of heeft dat dan anders ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de vrouw de naam van de man aanneemt is een gewoonte, maar niet meer dan dat. Heel veel vrouwen houden ook gewoon hun eigen achternaam of het hele gezin voert een dubbele achternaam en er zijn zelfs mannen die de achternaam van hun vrouw aannemen. 2 mannen die trouwen mogen ook zelf kiezen welke achternaam ze gaan voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan noemen ze het geen meisjesnaam maar is het gewoon de vraag of ze de achternaam van hun echtgenoot aannemen of alleen hun eigen naam willen houden.

Het beste antwoord

De andere en neutrale naam die men gebruikt is geboortenaam.
Klinkt ook veel logischer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dan heeft de ene een meisjes naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
Het is tegenwoordig niet meer gebruikelijk dat de vrouw automatisch de naam van de man aanneemt. Zij kan er voor kiezen dit te doen. Dat is dus bij twee mannen ook zo.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee, geen van beide hebben een meisjes naam en dragen allebij nog hun eige achternaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als X trouwt met Y, mogen beide partners zich X-Y noemen, of X, of Y-X, of Y.
Of het gaat om een hetero- of homohuwelijk maakt niets uit.
Ds je kiest zelf: hou je je eigen naam? Neem je de naam van je partner aan, en zo ja, alleen die, of met je eigen naam ervoor of erachter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat begrijp ik maar als je kiest de naam van je partner aan te nemen binnen een homohuwelijk heb je dan als man ineens een meisjes naam ? net zoals bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan heb je 'de naam van je partner' en je 'eigen naam' of 'ongehuwde naam'.
Die hele term 'meisjesnaam' is op zich al een beetje vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op zich niet vreemd maar bij een homohuwelijk lijkt het mij voor de hand liggend dat er geen meisjesnaam bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom heet het ook geen meisjesnaam meer maar geboortenaam. Sekseneutraal dus.