Hoe kwamen de militairen er in de eerste wereldoorlog op om massaal loopgraven te gaan graven? Hoelang deden ze erover?

IK ben heel erg geinteresseerd in de 1e wereldoorlog, en ik zou zo graag willen weten hoe dat nu ging. Ik weet wel dat loopgraven al langer gebruikt werden maar zo massaal als in wo 1. Hoe kwamen ze er op, en het moet toch wat tijd gekost hebben om zo'n loopgraaf te graven want er waren er nogal wat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat was oorspronkelijk ook niet de bedoeling om dat te doen. Men ging er vanuit dat het na een paar dagen wel duidelijk zou zijn, welk leger het sterkste was, maar het werd een soort patstelling die nog 3 jaar heeft geduurd. Het echte oorlogsfront is in die 3 jaar dan ook nauwelijks verschoven, en alleen maar uitgebreid in zijdelingse richting.

In het open veld kun je zo lang niet overleven, dus het aanleggen van loopgraven werd noodzakelijk voor beide partijen. Daarom wordt WO-II ook wel de loopgravenoorlog genoemd.

In onderstaande link kun je er veel over lezen. Veel details over hoe het er aan toeging, en ook foto's.

http://members.home.nl/keesdebrouwer/eerste_wereldoorlog/03_de_loopgraven.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd begrepen dat het onderling verbinden van schuttersputjes de oorsprong was van de loopgraven van de 1e wereldoorlog. Goeie tip over die website! +
ronron1212
12 jaar geleden
wo-ll je bedoeld wo-l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scherp. :-)

Andere antwoorden (1)

Ze dachten dat de oorlog zo voorbij was omdat ze allemaal extreem nationalistisch waren. Ze dachten dus allemaal: ons leger is het beste dus wij winnen zo. Daarom zijn er in die tijden veel vrijwilligers in het leger gegaan.. Niet slim dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller vroeg ook voor info over de loop graven en zei dat hij het interresant vond dus ik gaf hem een beetje info :)