Moet je bij gesloten vragen alleen met ja of nee beantwoorden, of moet er ook een (beetje) uitleg bij?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit bedoel ik niet van deze website, maar voor een interview.

Toegevoegd na 2 minuten:
en hoe stel je dan die vraag? eventueel voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

Meestal is de vraag dan zo geformuleerd dat alleen ja of nee genoeg is, anders lijkt het wel een open vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ga jij op vakantie? (open vraag, want je kan de vraag niet beantwoorden met ja of nee). Ga jij op vakantie? (gesloten vraag, je kan de vraag beantwoorden met ja / nee) de persoon die beantwoord kan hier een korte uitleg bij geven, maar het blijft alsnog een gesloten vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet per definitie, maar een gesloten vraag geeft meestal weinig ruimte tot meer uitleg/verklaring. Je mag die ruimte altijd nemen. Dus het is niet moeten, maar gesloten vragen nodigen niet uit tot uitgebreide antwoorden. Als ik vraag hoe gaat het dan nodigt de vraag uit om een uitgebreider antwoord te geven dan als ik vraag", gaat het goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een interview horen geen gesloten vragen.
Dus als die wel gesteld worden, zijn het waarschijnlijk controlevragen.
Ik zou gewoon het kortst mogelijke antwoord geven, en goed op de reactie letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijv.

vragensteller: dus uw opleiding duurde in totaal 5jaar?
antwoorder: ja dat klopt
of
antwoorder: ja, 5 jaar

het kan ook gewoon ja zijn
of natuurlijk

antwoorder: nee, 6 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een interview behoor je zoveel mogelijk open vragen te stellen. Je kan een gesloten vraag stellen als je een bepaalde richting in wilt of een onderwerp wilt afbakenen. Meestal stel je direct daarna een open vraag om door te vragen, bv:
Ga je op vakantie:
Antw: ja, of nee.
Als het nee is kan je het onderwerp verder vergeten.
Als het ja is kan je doorvragen: Hoelang? Waarheen? Met wie? enz.
Voorbeelden kan ik heel veel geven maar dan is het makkelijker om je onderwerp te weten.

Een antwoord op jou vraag. Ja
en dat is flauw maar je stelt 2 vragen in 1 vraag en dat moet je in een interview NOOIT doen.
Een heel veel gemaakte fout is om een vraag te stellen en daar direct bij te vragen: of........
Voorbeeld: Gaan we lopen of met de auto.
Het antw is natuurlijk: Ja.
Uitleg: Ja, we gaan lopen of we gaan met de auto. Alle 2 is goed, dus het antwoord is Ja maar je weet nog steeds niks.
Nog een voorbeeld: Is het morgen droog of niet:
Antwoord: klopt.
Uitleg: Het is morgen droog en als het niet droog is is het niet droog, dus de vraag is altijd waar.

Snap je het nog???? (gesloten vraag)
Als je met Ja antwoord weet ik genoeg.
Als je met nee antwoord zou mijn vervolgvraag zijn: wat snap je er niet van?