Wat is simpel gezegd de eu? gewoon in simpele woorden

op internet staat het zo moeilijk omschreven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De Europese Unie is een uniek economisch en politiek samenwerkingsverband van 27 Europese landen.
Dankzij de EU is er al meer dan een halve eeuw vrede, stabiliteit en welvaart, is de levensstandaard omhoog gegaan en is er een gemeenschappelijke munt, de euro. Ook is er gewerkt aan een Europese markt met vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij moeilijke onderwerpen is het soms handig om op sites voor kinderen te kijken. Daar worden moeilijke dingen simpel uitgelegd :-)

Op Wikikids staat over de EU te lezen:
"De Europese Unie, ook wel afgekort tot EU, is een vereniging van Europese landen die willen samenwerken met de economie. De EU is niet hetzelfde als Europa. Het is een organisatie, geen land. De landen zelf maken alle beslissingen. Wanneer ze het niet eens zijn met de EU dan kunnen ze zich ergens ook niet aan houden. Maar dan wordt er wel netjes overlegd."

Voor de rest van de het verhaal, zie de bron hieronder:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de Tweede Wereldoorlog was men het er over eens dat zo’n oorlog nooit meer zou mogen plaatsvinden. Daarom besloot een aantal Europese landen om samen te gaan werken. Eerst kwam de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, de EGKS. Zes landen deden daar aan mee. Omdat het al snel om meer dan kolen en staal ging, werd in 1958 de naam gewijzigd in EEG, de Europese Economische Gemeenschap. En ondertussen kwamen er steeds meer leden bij. De EEG heet vanaf 1992 de EU, de Europese Unie. In de loop der jaren ging de EU zich ook richten op zaken als milieu, mensenrechten en economische en internationale samenwerking.
Nederland is lid van de EU. Samen met België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Duitsland is ons land één van de eerste lidstaten. Brussel is de hoofdstad van de Europese Unie. Dit is omdat België heel centraal ligt. Als je in Brussel rondwandelt zie je overal grote gebouwen met kantoren van mensen die voor de Europese Unie werken. Samen zorgen ze voor meer vrede, veiligheid en welvaart voor alle Europeanen.
Amadea