Als je mail krijgt van een bedrijf dat je een abonnement zou hebben, terwijl je het bedrijf niet kent, is dat een vorm van adverteren?

Ik krijg een mail van een bedrijf (keno) dat mijn abonnement afloopt en dat ik kan verlengen. Ik heb nog nooit van dit bedrijf gehoord, en er zeker niet voor betaald. Is dit een nieuwe manier van adverteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Helemaal nieuw is het niet ; maar netjes is het niet, en op zijn minst omstreden. Het staat bekend als een variant op het opt-out-systeem ; een reclamemethode waarbij ongewenst mail (of vroeger : post) wordt gestuurd waarin een dienst wordt aangeboden, die automatisch ingaat als je NIETS doet, en je moet aangeven dat niet te willen als je...het niet wilt.

Vaak gaat het alleen maar om bergen spam, wat vervelend maar vrij onschuldig is, maar soms betreft het - zoals in voornoemde geval regelrechte oplichting.

Deze zogenaamde ' spookfacturen' - waarvan de verzender hoopt dat het in de drukte of de anonimiteit van een groot bedrijf niet opvalt, en zo ongewild allerlei rare abonnementen of diensten proberen te verkopen.
Deze vorm van ' verkoop' is een misdrijf (oplichting/poging tot oplichting) , en daar moet je dus in elk geval aangifte van doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Precies!
+1

Andere antwoorden (4)

Spook facturen zijn dat. Ze hopen dat je betaald lekker oplichting.
ronron1212
12 jaar geleden
In principe wel.Er zijn altijd mensen die denken dat ze er een abbo hebben en verlengen dit dan.
En er zijn ook mensen die even een kijkje nemen op de site na ontvangst van de mail die dan lid worden.
Dus het is een vorm van adverteren.Maar ik noem het liever spam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja , ze hopen namelijk dat jij stom genoeg bent om je abbo daar te te verlengen

Hele lage manier van adverteren zulke mails
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is nou spam