Wat houdt het Ad-hocbeleid in, en in welke periode voerde de overheid dit beleid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huiswerk?

Het beste antwoord

"Ad hoc" komt eigenlijk uit het latijns en betekent zoveel als; "op deze plek/plaats" en letterlijk is het "voor hier".

De uitdrukking wordt gebruikt voor eenmalige oplossingen, die niet als regel worden beschouwd.

- Een ad-hocoplossing → een oplossing, alleen voor een specifiek geval – men verwacht dat voor een vergelijkbaar geval een (totaal) andere oplossing kan worden gekozen
- Ad-hoccommissie → een (tijdelijke) commissie voor een bepaalde kwestie

Ad hoc, wil dus eigenlijk zeggen, dat er voor een specifieke situatie of geval een actie wordt ondernomen, op dat moment. Je kan dus niet echt spreken van "een periode" waarin de overheid een ad hoc beleid uitvoerde, omdat dit op allerlei situatie's van toepassing kan zijn, in elke periode, en er dus vaker en met regelmaat ad hoc wordt gewerkt. Hieronder vind je een voorbeeldje, waarin de overheid ad hoc beleid toepast op een situatie.

http://www.profnews.nl/691754/gemeentelijke-ict-is-nog-vaak-ad-hoc

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/exportcontrole-strategische-goederen/rapportages-strategische-goederen/rapportages-doorvoer-militaire-goederen

hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is me duidelijk geworden, bedankt :-)

Andere antwoorden (1)

In aanvulling op bovenstaand correcte antwoord het volgende. Ad hoc beleid wordt ook gebruikt als aanduiding voor een beleid dat niet gestoeld is op een visie. Het wordt dus door de tegenstanders van dat beleid als argument gebruikt. Dus het is afhankelijk vanuit welk perspectief je kijkt of iets een ad hoc beleid wordt gevonden.