Zeer slecht beleid in verzorgingstehuis, wat kunnen we doen?

Mijn opa is onlangs naar een nieuw verzorgingstehuis verhuisd, een tehuis waar allerlei ernstige misstanden aan de hand zijn die we kenbaar willen maken en willen laten onderzoeken, en dan uiteraard niet door het management, want zij is op de eerste plaats verantwoordelijk voor die vreselijke toestanden en bovendien partijdig uiteraard. Bij wie kunnen we daar het beste voor terecht? Ter aanvulling: na zijn herseninfarct zat opa in eerste instantie in een verzorgingstehuis waar het vrij goed ging, door renovering was hij genoodzaakt naar het nieuwe, 'vervangende' tehuis te verhuizen, maar daar is zowat al het beleid, zowel op hoog als laag niveau, anders en tig keren slechter. Vooraf zijn wij daar onjuist over geïnformeerd. Ik kan voorlopig niet ingaan op details, maar hoop dat iemand me toch kan helpen.

Toegevoegd na 7 uur:
Zie voor meer info mijn reactie op eucalypje.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zou naar de inspectie van de gezondheidszorg kunnen gaan. Mischien hebben meerdere mensen een klacht over het tehuis, dan zou je het samen kunnen doen. Dan sta je wat sterker.

Bronnen:
http://www.igz.nl/

Wat triest om te moeten aanzien. En wat goed dat je er iets aan wilt doen. Prima vraag! E zal een familieraad zijn, neem ik aan. Begin daar. Meld je bevindingen en wordt er mogelijk zelf lid van. Dan ben je "binnen" en zit je er wat dichter bij met kortere lijntjes. Plus gesteund door andere familieleden van bewoners. Noteer wat je ziet, opmerkt. Ga in gesprek met het afdelingshoofd over dingen die verbeterd kunnen worden ten aanzien van je opa. Dat word je niet in dank afgenomen weet ik uit eigen ervaring, maar leg dat naast je neer. Het gaat erom dat je de zorg voor opa respectvol en zo goed mogelijk wilt hebben. En maak een bezoekschema met je hele familie zodat er zo vaak mogelijk bezoek is. En dat niet alleen voor de gezelligheid voor opa, maar tevens om vinger aan de pols te houden. Ik heb een aantal jaren dezelfde situatie meegemaakt. Schrijnend, helaas…

bestevaer heeft al een mooie reactie gegeven, maar misschien heb je wat aan de onderstaande link ik hoop dat je snel de mogelijkheid vind die veranderingen teweeg brengt in de deze toestand. wat een ##### situatie zeg, voor zowel je opa als de familie leden. bij alles wat je doen moet je wel een kopie maken voor jezelf en aangetekend versturen. zo kunnen ze nooit achteraf roepen dat ze niet op de hoogte zijn gebracht van bepaalde feiten. je zal dus een soort van dossier moeten gaan bijhouden. juist bij structurele problemen (daar lijkt het op als ik je verhaal lees) kan het lang duren voor er een balletje aan het rollen gaat. stel dus wel duidelijke termijnen als je bv vraagt om een reactie (al zouden ze je alleen laten weten dat ze er mee bezig zijn) verder zijn er een verplichtingen waar de zorg aan moet voldoen. krijgt je opa zorg dan moet er een zorgmap liggen. ligt deze er wel? (dit is verplicht!) wordt deze netjes bijgehouden? (dit is verplicht!) zo niet probeer dan aan te tonen waaruit blijkt dat het niet bijgehouden wordt. (al zou je bv de hele map moeten kopiëren) krijg je geen gehoor bij de instantie(s) zou je het hogerop moeten gaan spelen en komt het altijd aan op bewijsvoering. bel je iemand op schrijf dan voor jezelf op welke dag, welke tijd, welke persoon en wat er gezegd is. heb je informatie materiaal over de instelling (zo niet kan je deze aanvragen) zodat je kan aantonen wat er beloofd is. ook het schrijven van de instantie bewaren. wil iemand reageren op je klacht vertel dat duidelijk dat dit enkel schriftelijk kan (geen beloften aan de telefoon/mondeling!) zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk bewijsmateriaal hebt waaruit blijkt dat er niets klopt van wat er gezegd/beloofd is. ik wens je heel erg veel succes!!!

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/divers...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100