Zeer slecht beleid in verzorgingstehuis, wat kunnen we doen?

Mijn opa is onlangs naar een nieuw verzorgingstehuis verhuisd, een tehuis waar allerlei ernstige misstanden aan de hand zijn die we kenbaar willen maken en willen laten onderzoeken, en dan uiteraard niet door het management, want zij is op de eerste plaats verantwoordelijk voor die vreselijke toestanden en bovendien partijdig uiteraard. Bij wie kunnen we daar het beste voor terecht? Ter aanvulling: na zijn herseninfarct zat opa in eerste instantie in een verzorgingstehuis waar het vrij goed ging, door renovering was hij genoodzaakt naar het nieuwe, 'vervangende' tehuis te verhuizen, maar daar is zowat al het beleid, zowel op hoog als laag niveau, anders en tig keren slechter. Vooraf zijn wij daar onjuist over geïnformeerd. Ik kan voorlopig niet ingaan op details, maar hoop dat iemand me toch kan helpen.

Toegevoegd na 7 uur:
Zie voor meer info mijn reactie op eucalypje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je zou naar de inspectie van de gezondheidszorg kunnen gaan. Mischien hebben meerdere mensen een klacht over het tehuis, dan zou je het samen kunnen doen. Dan sta je wat sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een -? Een heel terecht antwoord. de goede instellingen zijn prima, maar er is nog zoveel voor verbetering vatbaar. Dan moet je niet zwijgend aan de zijlijn blijven staan. +
Wat triest om te moeten aanzien. En wat goed dat je er iets aan wilt doen. Prima vraag!

E zal een familieraad zijn, neem ik aan. Begin daar. Meld je bevindingen en wordt er mogelijk zelf lid van. Dan ben je "binnen" en zit je er wat dichter bij met kortere lijntjes. Plus gesteund door andere familieleden van bewoners.

Noteer wat je ziet, opmerkt. Ga in gesprek met het afdelingshoofd over dingen die verbeterd kunnen worden ten aanzien van je opa. Dat word je niet in dank afgenomen weet ik uit eigen ervaring, maar leg dat naast je neer. Het gaat erom dat je de zorg voor opa respectvol en zo goed mogelijk wilt hebben.
En maak een bezoekschema met je hele familie zodat er zo vaak mogelijk bezoek is. En dat niet alleen voor de gezelligheid voor opa, maar tevens om vinger aan de pols te houden.

Ik heb een aantal jaren dezelfde situatie meegemaakt. Schrijnend, helaas…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bestevaer heeft al een mooie reactie gegeven, maar misschien heb je wat aan de onderstaande link

ik hoop dat je snel de mogelijkheid vind die veranderingen teweeg brengt in de deze toestand.
wat een ##### situatie zeg, voor zowel je opa als de familie leden.

bij alles wat je doen moet je wel een kopie maken voor jezelf en aangetekend versturen. zo kunnen ze nooit achteraf roepen dat ze niet op de hoogte zijn gebracht van bepaalde feiten.
je zal dus een soort van dossier moeten gaan bijhouden.
juist bij structurele problemen (daar lijkt het op als ik je verhaal lees) kan het lang duren voor er een balletje aan het rollen gaat.

stel dus wel duidelijke termijnen als je bv vraagt om een reactie (al zouden ze je alleen laten weten dat ze er mee bezig zijn)

verder zijn er een verplichtingen waar de zorg aan moet voldoen. krijgt je opa zorg dan moet er een zorgmap liggen. ligt deze er wel? (dit is verplicht!) wordt deze netjes bijgehouden? (dit is verplicht!) zo niet probeer dan aan te tonen waaruit blijkt dat het niet bijgehouden wordt.

(al zou je bv de hele map moeten kopiëren)
krijg je geen gehoor bij de instantie(s) zou je het hogerop moeten gaan spelen en komt het altijd aan op bewijsvoering.

bel je iemand op schrijf dan voor jezelf op welke dag, welke tijd, welke persoon en wat er gezegd is.

heb je informatie materiaal over de instelling (zo niet kan je deze aanvragen) zodat je kan aantonen wat er beloofd is. ook het schrijven van de instantie bewaren.

wil iemand reageren op je klacht vertel dat duidelijk dat dit enkel schriftelijk kan (geen beloften aan de telefoon/mondeling!)

zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk bewijsmateriaal hebt waaruit blijkt dat er niets klopt van wat er gezegd/beloofd is.

ik wens je heel erg veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de map ligt er om dingen die zijn gedaan af te tekenen. is het niet afgetekend wil het zeggen dat je er (wettelijk gezien) van uit kan gaan dat er ook niets is gebeurd. krijg je geen contact kan je het een stapje hogerop nemen. wie er er bv verantwoordelijk voor de afdeling? welke instantie moet die zorg verlenen (als het uitbesteed is) is er een P&O die je kan vertellen waar je zijn moet, stuur een mail met je vraag en geef aan dat je binnen een X aantal dagen een antwoord wil. schrijf de naam van de persoon op die een terugbel notitie achter laat, wie je gesproken hebt etc.
werkt het niet ga je steeds een stapje hoger tot je uitkomt bij de directie. van alles wat je ziet wat niet klopt FOTO"S maken!! als het kan zo instelen dat datum en tijd op de foto zelf komen te staan. wie draait de keuken? wie geeft het eten uit? waar is het afdelingshoofd? zorg dat je van alles genoeg bewijzen hebt (druk bv op de alarmknop, en zet een spraakrec, of film camera aan zodat je kan bewijzen dat het te lang duurt allemaal) dit kan niet en mag gewoon niet!!! te weinig tijd my ass.
het duurt net zolang om normaal brood uit te delen dan beschimmeld brood. oude mensen hebben vaak een zwakkere weerstand. pillen overal laten liggen? deze horen te worden uitgezet (afgetekend in zorgmap dus!!!) foto;s bewijzen en voorleggen bij de inspectie van volksgezondheid. weinig tijd en bezuinigingen okay dat weten we allemaal. maar dit is gewoon gevaarlijk!!!! (oh ik kan hier zo kwaad over worden en snap dat je er zelf ook niet met je hoofd bij kan) hier moet echt ingegrepen worden, en hoop dat je het je op zeer kort termijn lukt. vreselijk, wat een ramp daar zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een wanbeleid daar zeg. Ik werk zelf in de zorg. Heb voor mijn opleiding een aantal maanden op een gelijke afdeling gewerkt. (revalidatie) Gelukkig gaat het daar wel goed. Wat ik weet is dat de instelling waar je opa zich bevind verantwoordelijk is voor waar hij hierna terecht komt. Ze kunnen hem niet zomaar op straat zetten.
Ik wens je heel veel succes, en ik hoop dat je iets kan veranderen daar!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze dragen nu ook de (wettelijke) verplichting om verantwoorde zorg te verlenen..... :O/ het zal dus volhouden zijn en aantonen dat het zeker niet het geval is in de betreffende situatie. medewerking van de instantie hoeft de vraagsteller niet te verwachten waarschijnlijk. te weinig personeel kan opgelost worden (helemaal in de vakantie periode met vakantie krachten!)
ook hebben ze te maken met draagkracht. je kan niet maar mensen onder je hoede willen hebben zonder dat hier de middelen voor zijn, dus ook hier zijn regels/bepalingen aan verbonden. het zal dus op de financiën aankomen waarschijnlijk. een structureel probleem wat niet 1,2,3 is op te lossen. maar dan nog, hier mag niemand de dupe van zijn want het is iets voor de instelling zelf om de continuïteit van de instelling te waarborgen.
en daarbij is er geen enkele uitzondering mogelijk waardoor je wettelijk niet verplicht bent om zorg te dragen voor de bewoners als zodanig is overeengekomen. veel geduld, de juiste wegen, en veel bewijsmateriaal verzamelen zal waarschijnlijk de manier zijn om ze op het matje te roepen #en# ze te dwingen om veranderingen aan te brengen. =========================================
De Landelijke Beroepscommissie Klachten (LBK) is met ingang van 1 januari 2011
overgeheveld naar De Geschillencommissie te Den Haag. Adresgegevens:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Tel. algemeen: 070-3105310 (ma t/m vr. van 09.00 tot 17.00 uur)
Fax algemeen: 070-3658814 Meer informatie kunt u vinden op de website van de Geschillencommissie: www.degeschillencommissie.nl De in 2010 ingediende klachten bij de LBK worden nog door de LBK afgehandeld. http://www.lbkz.nl/index.do
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fijn te lezen dat je wat handvatten en 'back-up hebt door de reacties :) ik hoop dat harte dat je hier wat mee kan en dat er snel verbetering in de situatie komt!! nogmaals heel veel succes gewenst