Waarom is Guantanamo Bay op Cuba van de USA?

Ik heb nooit begrepen hoe het kan dat op Cuba de USA een eigen gebied hebben, en dat de Cubanen daar niks aan kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Ha, die Gast10252;

De Amerikaanse basis op Cuba is een overblijfsel uit de Spaans-Amerikaanse oorlog in de 19e eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral om de volgende redenen.. ( natuurlijk vooral het laaste stukje!)

De basis Guantánamo Bay werd gevestigd in 1898, toen de V.S. aan het eind van de Spaans-Amerikaanse Oorlog Cuba op Spanje veroverden door de invasie van Guantánamo Bay. De regering van de V.S. pacht het gebied sindsdien van Cuba. Het pachtcontract kan slechts worden verbroken indien beide partijen wederzijds toestemming zouden verlenen het contract te beëindigen.

De eigenaardige juridische status van Guantánamo Bay was een factor in de keus voor Guantánamo als detentiecentrum. Omdat de soevereiniteit van Guantánamo Bay uiteindelijk bij Cuba berust, stelden de V.S. dat personen die in Guantánamo worden vastgehouden juridisch "buiten" de V.S. zouden verblijven en daarom dus niet dezelfde op constitutionele rechten aanspraak zouden kunnen maken, die zij op Amerikaans grondgebied zouden hebben. Hierdoor zouden zij gemarteld kunnen worden, zonder dat daarmee de wet dan zou worden overtreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ik zou daarbij nog graag willen aanvullen dat er echt geen ENKELE reden te bedenken valt waarom dit niet van een pure valsheid is geweest van Georgie Bush JR.
Ergens een martelgevangenis op willen richten en daar dan ook nog speciale maniertjes voor verzinnen zodat zijn eigen rechters (laat staan die van Den Haag of andere landen) er iets over kunnen zeggen.
Dat is gewoon een pure misdaad op zich, en die kerel zou dus keihard vervolgd moeten worden. En als dat juridisch ook al niet lukt, dan lijkt mij dat het hoog tijd wordt dat er nieuwe afspraken worden gemaakt over de jurisdictie van het internationaal gerechtshof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, en dan is Guantanamo Bay (hoeveel ze ook nog steeds verzwijgen) bijna bij iedereen bekend.. De Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft op 9 april bekend gemaakt dat de onder president Bush gebruikte ‘geheime detentiecentra’s worden gesloten. het trieste is, dat er nog veel meer van zulke kampen zijn opgezet in verschillende landen, waar verder niemand enige weet van heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en anders moet bush naar guantanamo ;)
goed antwoord trouwens +1
Whatever geeft al gedeeltelijk het antwoord over de pachtregeling. Ik heb mijn scriptie geschreven over Guantanamo Bay, en heb de officiële bronnen door moeten spitten. Of en wat de Cubanen zouden kunnen doen daar heb ik niets naar onderzocht, zover ik weet is er maar één boek over. Die vraag kan ik dus niet echt beantwoorden. De juridische status van Guantanamo is vrij ingewikkeld. De VS pachten het van Cuba, wat alleen verbroken kan worden als zowel Cuba als de VS hiervoor toestemming geven, of wanneer de VS het verlaat. Het is dus Cubaans grondgebied, het is dus niet van de VS, Cuba heeft de uiteindelijke soevereiniteit, maar de VS heeft complete jurisdictie over de gevangenen.

Dit laatste was in het begin een twistpunt, volgens de VS gold de grondwet van de VS niet over de gevangenen, dus zouden zij onder andere de legaliteit van hun detentie niet kunnen aanvechten. Dit laatste is inmiddels achterhaald, het amerikaanse Hooggerechtshof heeft een aantal jaren geleden uitgemaakt dat de amerikaanse grondwet wel degelijk van toepassing is op de gevangenen en mogen zij de legaliteit van hun detentie wel aanvechten. Waarschijnlijk (weet het wel zeker, maar hier zijn geen officiële bronnen van) is dit de reden geweest dat de VS deze plaats hebben gebruikt om Al Qaeda-leden gevangen te nemen.

Wat dat martelen betreft even een aanvulling: er is een absoluut verbod op marteling, over de hele wereld, hier zijn geen enkele uitzonderingen op mogelijk. Dat het helaas toch op zeer grote schaal gebeurt is bekend, maar de VS kunnen zich op geen enkele manier beroepen op het feit dat dat legaal zou zijn. Dan doen ze ook niet, maar in plaats daarvan ontkennen ze deze voorvallen.