Waarom mag een nog niet volleerd (huis)arts volledig zelf patienten ontvangen en beoordelen?

Laatst bij de huisarts werd ik ontvangen en gehoord door een "meisje" die arts in opleiding is, zij mocht zelfstandig conclusies trekken nadat ik mijn verhaal had gedaan en zelfstandig medicijnen uitschrijven. (vaste huisarts was vrij) Waarom mag dit? Iemand die zijn rijbewijs nog niet heeft mag toch ook nog niet autorijden? Alleen met een instructeur..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatst was ook ik bij de huisarts en werd ik ontvangen door een arts in opleiding. Ze vroeg of ze het gesprek mocht vastleggen om die later te evalueren voor haar studie. Best apart :)

Het beste antwoord

Laten we er maar aan wennen dat binnenkort de meeste artsen 'meisjes' zijn, als dat niet allang het geval is. Wat al die jongens doen mag Joost weten want de colleges geneeskunde worden grotendeels bevolkt door meisjes. Zo'n 'meisje' heeft haar studie geneeskunde afgerond en is dus basisarts. Een huisarts in opleiding die zelfstandig spreekuren draait is inmiddels ook al een eind gevorderd met het specialisme huisartsengeneeskunde. Het gaat dus echt niet om iemand die net de middelbare school afgerond heeft.

Verder is geneeskunde een vak dat in de praktijk geleerd moet worden. We dragen er met zijn allen maatschappelijke verantwoordelijkheid voor om studenten geneeskunde hiertoe in de gelegenheid te stellen. Daarbij mag je best kritisch blijven. Als je denkt dat je niet goed behandeld wordt moet je daar natuurlijk iets van zeggen en eventueel om een second opinion vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

maar je mag wel zelf sturen, gas geven ,remmen en knipper lichten bedienen en achteruit rijden etc etc
hetzelfde geldt hier voor een arts in opleiding
De gediplomeerde arts is hier alleen maar op de rem te trappen en bij te sturen als ze echt iets over het hoofd ziet
hij draagt uiteindelijk de eindverantwoordig voor de tijd dat ze stage loopt. en controller heer bevindinge die meestal dus wel de juiste zijn
Maar hij hoeft in dit geval er niet altijd bij te zijn
allen bij twijfel geval zal de stagiare advies inwinnen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe kan de arts op de rem trappen, als hij er niet bij is?
capthavoc
12 jaar geleden
Als een hoofdarts op de rem zou moeten trappen dan lijkt mij dat er echt iets ernstig fout gaat.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er bij een dokterbezoekje iets zodanig fout kan gaan dat de patient ter plekke iets oploopt. of zelf daar echt risico mee loopt iets verkeerd mee te krijgen. Het enige wat ik me voor kan stellen dat als je een medicijn wordt voorgeschreven wat de patient allergisch voor is bv dat de pc daar echt voor waarschuwt. bovendien lijkt mij dat de stagiair dat als basiskennis mee heeft gekregen. Vergeet niet dat tegenwoordig het patientdossier er is en dus de hele voorgeschiedenis duidelijk is nog voordat je er bent
de pc heeft zelf een database van incompatible medicijnen
en blokkeert zelf medicijnen die niet mogen
er kan dus eigenlijk niet veel fout gaan
behalve een medicijntje met een wat rare bijwerking
dat eventueel bij te sturen valt.
en zelf al heet ene patient gene dossier iemand die geneeskunde studeert heeft genoeg basiskennis op dat te kunnen onderkennen Er hoeft hooguit in een promille van de gevallen misschien echt op de rem getrapt te worden.
en zelf dan is het nog niet meteen levensbedreigend. bedenk ook dat een tijd terug een studie geneeskunst 7 jaar duurde en daarna nog eens 3 jaar als huisarts
dus zo iemand is al 7 jaar bezig voordat ie een praktijk van binnen ziet.
omdat er geen andere manier is om een vak te leren dan in de praktijk.. zorgen hoef je je niet te maken. ze staat ongetwijfeld onder begeleiding van een volleerd arts/docent en zal ook haar consulten moeten laten doorlichten door deze of een college van artsen..
waarschijnlijk is zij al arts maar dan in opleiding.. dat betekent dat ze met het afleggen van een examen al heeft aangetoond capabel te zijn patienten te beoordelen.. ze zal echter bepaalde beslissingen of gesprekken nog niet mogen houden...
je kunt het niet vergelijken met iemand die zijn rijbewijs nog moet halen...zij is al arts...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts in opleiding word op afstand echt wel gecontroleerd en in de gaten gehouden hoor. Alles word door de Arts geautoriseerd en bij eventuele vragen en/of twijfel is de Huisarts altijd beschikbaar voor overleg en draagt de volledige eind verantwoording.en de arts in opleiding word niet in het 1e jaar van zijn of haar studie "los" gelaten, zij zijn dan al bijna volleerd Arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisarts is een specialisme. Dat betekent dat de huisarts in opleiding die je hebt gezien gewoon een gediplomeerd arts is, en zeker geen stagiaire.
Het is in een ziekenhuis niet anders, als je op de Eerste hulp of op een afdeling ligt krijg je ook een arts-assistent ( een basisarts in de leer voor een specialisme of soms nog niet omdat ze nog geen opleidingsplaats hebben maar dus wel als arts werken ) aan je bed. Op afstand wordt dit natuurlijk wel gemonitord door een specialist net als jouw huisarts eindverantwoordelijk blijft en ongetwijfeld aan het einde van de week alle casussen of die met problemen doorspreekt.

Kleine operaties worden bijv. ook weleens door een arts-assistent gedaan zonder dat daar een specialist bij aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
helemaal juist.
sterker nog, als je doorverwezen bent naar een specialist, zul je zelden een specialist treffen in het ziekenhuis. de meeste patienten worden gezien door een arts-assistent, of te wel een arts, die in opleiding is voor specialist. alleen hebben de meeste mensen dit niet door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel eigen verantwoordelijkheid niet anders dan een grote rol kan spelen bij het bedrijven van de geneeskunst wordt er doorgaans gewerkt met heel duidelijke regels over verantwoordelijkheden. Dat is in huisartsenpraktijken niet anders dan in ziekenhuizen. In de praktijk zitten opleidende artsen er doorgaans echt wel meer bovenop dan jullie hierboven suggereren, niet alleen in de huisartsenpraktijk maar ook op de SEH. Wat precies de handelingen zijn die een arts-assistent mag doen hangt af van het opleidingsniveau en de afspraken die daarover gemaakt zijn. Omdat er duidelijke afspraken zijn over wat wel en wat niet zelfstandig afgehandeld kan worden zie je inderdaad lang niet altijd die opleider.