op verschillende manieren:

omdat alles duurder wordt, word er minder gekocht, dus verdienen bedrijven minder. ze kunnen dan mensen eruit gaan gooien (of meer overstappen op machines) en sommige gaan failliet env. dus weer mensen werkloos.

maar hiernaast zijn er nog een heleboel dingen die ook meespelen als bijvoorbeeld inflatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
als je specifiek de belasting voor de burger bedoeld, wordt het al iets moeilijker maar dan kan dit nog het geval zijn: omdat mensen meer moeten betalen, houden ze minder over. de koopkracht daalt hierdoor en dan krijg je het bovenstaande geval alsnog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het netto loon gaat daardoor naar beneden.
Mensen hebben minder te besteden.
Ze stoppen daardoor bijvoorbeeld met motor rijden of gaan het onderhoud zelf doen. Daardoor zullen sommige motorzaken failliet gaan of minimaal kleiner worden, dus mensen worden ontslagen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit gaat vooral over loonbelasting,
bij bijvoorbeeld btw werkt het iets anders, maar ook dan wordt er minder gekocht.

Het kan trouwens ook dat de werkloosheid er lager door wordt, het ligt er namelijk aan wat er met die belastingen gebeurt. Het wordt ook weer uitgegeven door de overheid en als die het specifiek aan werkloosheidbestrijding besteedt dan ..
(verwacht dit maar niet hoor, maar het kan wel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Discretionaire (vrij besteedbare) inkomen van de consument daalt wanneer de belasting stijgt. Afhankelijk van wat de overheid doet met de extra inkomen zal de werkloosheid dalen en/of stijgen.

Werkloosheid stijgt: mensen verliezen hun werk omdat er minder vraag is naar de producten die worden geproduceerd omdat mensen minder kunnen besteden.

Werkloosheid daalt: De extra belasting inkomsten worden gestopt in projecten die de werkloosheid tegen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien bedrijven meer(veel) belasting moeten bet:slechte concurrentie positie tegen over bijv Amerika ,China . Ook bedrijven( investeren )verplaatsen hun productie ,nog meer in lage belasting landen . Dan bijv in diensten !zoals restaurant's enz worden je te duur ! Ook de bouw enz stagneert .en ja echt rijke mensen smeren m :) naar lage belasting landen .vooral loon belasting ,en btw op arbeid,is heerlijk Vd zwart werker ,die is dan veel goedkoper dan de reguliere bedrijven .Nl heeft al heel hoge belastingen !behalve voor hele grote bedrijven hebben ze speciale lok belastingen om multinationale bedrijven binnen te houden ,of om ze te verleiden hier hun admistratief hoofd kantoor te vestigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hoewel je het niet zo duidelijk zegt, maar daar zullen we de iPhone maar de schuld van geven. Belasting waar bedrijven last van hebben zijn inderdaad ook belangrijk
Hoge belastingtarieven kunnen ervoor zorgen dat de consumentenprijzen gaan stijgen. Door hogere prijzen kunnen bedrijven minder omzet hebben. Met als gevolh dat de winst van bedrijven zullen afnemen. Dus kunnen bedrijven minder snel personeel aannemen.

Je hebt nog andere mogelijkheden maar dit is er al vast 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan helemaal niet zo zit het systeem wel in elkaar.

Er zijn uiteraard veel 'rijke' en Politieke partijen zoals een Vvd (voor de goed bedeelden, soms minder socialen) die van alles zullen verzinnen om rijker te worden, en het tegendeel proberen aan te kaarten.

Dus worden rijker van minder belasting, en willen minder betalen ook al gaat dat ten koste van anderen, die het minder goed troffen.

Amerikaanse maatschappij krijg je dan…en dat wil je niet ;- )
(bv. Amerika heeft een zeer hoge werkeloosheid en armoede en lage belastingtarieven) slechte hulp en voorzieningen en so on.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er om wat er met het belastinggeld wordt gedaan.
Wordt er een groot leger onderhouden van belastinggeld? Dat levert banen op in de industrie en in het leger.
Is het openbaar vervoer ''gratis''? Dat kan als het van belastinggeld wordt betaald. Sommige mensen houden dan iets meer geld over omdat ze anders trein- en buskaartjes zouden kopen, voor anderen is het financieel nadelig.
Zijn er allerlei voorzieningen ''gratis''? Dat kan als het van belastinggeld wordt betaald. Dan moeten er hogere belastingen geheven worden maar levert wel banen op omdat nu ook armere mensen toegang kunnen hebben tot die bepaalde diensten. In landen waar zulke voorzieningen niet gesubsidieerd worden hoeft minder belasting geheven worden maar zal een deel van de bevolking er geen gebruik van kunnen maken.