Wat zijn de consequenties voor mij in Nederland nu ik ben opgepakt in Duitsland voor diefstal?

Gisteren ben ik gepakt voor diefstal in Duitsland. Hierbij is de politie gekomen en heb ik de boete van 150.- euro contant betaald.

Nu vraag ik me af wat er ik de brief komt te staan die thuis wordt gestuurd. En of ik nu een strafblad heb aangezien in ouder dan 18 ben.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk was hetgeen u hebt gestolen van geringe waarde. Soms ziet men kleine diefstallen, zoals winkeldiefstal, als een overtreding en niet als een misdrijf.
Als je direct aan de politie hebt betaald heb je ook een betalingsbewijs gekregen. Contant is wat vreemd, meestal wordt er gevraagd elektronisch te betalen op het bureau.
In ieder geval moet je een betalingsbewijs hebben gekregen.
De zaak is door de Duitse politie afgedaan (buiten Nederland dus) en heeft in Nederland geen strafrechtelijk vervolg meer. Je zou dan ook geen aantekening in de justitiële documentatie kunnen krijgen en ook geen bericht meer.
Als je zekerheid wilt hebben kun je een verzoek tot kennisneming van jouw persoonlijke justitiële documentatie vragen (ik noem het hierna strafblad) bij de Justitiële Informatiedienst te Almelo.
Voor het recht op kennisneming van deze gegevens is een kleine vergoeding vereist.
Het moet schriftelijk worden aangevraagd
Je moet in de aanvraag jouw volledige naam (voor- en achternaam), adresgegevens en telefoonnummer vermelden.
Een kopie van het identiteitsbewijs moet worden bijgesloten
Je krijgt van de Justitiële Informatiedienst schriftelijk bericht wanneer het strafblad kan worden ingezien. Je kunt het strafblad inzien bij de rechtbank in het arrondissement waar je woonadres is.
Toegevoegd op 19 oktober 2018 07:51: bron, tekst