Mogen we reclame en folders die we in de brievenbus ontvangen tot spam rekenen en de NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker als spamfilter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel geadresseerde post is ook 'spam'.
Vandaag weer post gehad van de postcodeloterij. Daar word je ook doodziek van. Direct teruggestuurd.
Het reclamevirus begint onze leven te verzieken.
Wilde vanavond een film kijken op rtl7, na een half uur kwam het tweede reclameblok al, dus film maar afgekapt.
Spam, spam, spam...

Het beste antwoord

Niet helemaal. Een spamfilter FILTERT ongewenste berichten uit reeds aangeboden(!) elektronische post op basis van algoritmen (specifiek opgestelde voorwaarden en regels) die worden aangetroffen (dat kan bijv. de afzender zijn, maar ook de inhoud van het bericht).
Die regels worden continue aangepast, een dergelijk filter "leert" ook zelf , het is dynamisch.

In jou (vergelijkend) geval is er geen sprake van filtering, maar van een blokkade: de bezorger ziet de sticker en loopt door. Er wordt niets bezorgd, er valt dus ook niets te filteren.... Beetje spijkers op laag water, maar toch..
Misschien is 'spam blocker' een betere term ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja ongeveer.
Wanneer je een NEE-NEE sticker hebt mogen huis-aan-huisbladen zoals de buurtkrant ook niet in de brievenbus worden gegooid en ook geen reclame folders.
Heb je een NEE-JA sticker dan mogen huis-aan-huis bladen wel in de brievenbus worden gegooid, maar geen reclame folders.

Toegevoegd na 32 seconden:
Dus de sticker is dan wel een soort van spamfilter, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een vraag daarop, weet jij toevallig ook of het ècht niet mag, (wettelijk) of dat het nee-nee enkel een verzoek is die de bezorger kan negeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het mag wettelijk niet.
Ik heb een tijdje geleden kranten bezorgt en kon echt problemen krijgen als ik dat wel deed.
Nou zijn er waarschijnlijk niet veel mensen die daar een heel groot punt van maken, maar toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dank je wel!
Als je naar de precieze definitie kijkt niet, Spam is namelijk ongewenste elektronische post. (en folders zijn niet elektronisch). Als je dit niet meerekend eventueel wel.

Als jij reclame en folders ziet als ongewenst dan is een NEE-NEE-sticker en/of NEE-JA-sticker inderdaad te vergelijk en met een spamfilter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk lijkt het er wel op, maar je zou ook kunnen zeggen dat spam (mail) precies het omgekeerde is in vergelijking tot brievenbus-reclame.

Folders krijgt iedereen, behalve als je ze niet wilt. (NEE-sticker)
Spam krijgt niemand, behalve als je het WEL wilt.

Bij folderverspreiding wordt er dus vanuit gegaan, dat iedereen het wil ontvangen, en daar zijn uitzonderingen op. Bij spam wordt er vanuit gegaan dat niemand het wil ontvangen, en daar zijn ook uitzonderingen op. Bij het een moet je dus NEE zeggen, en bij het ander JA.