Kan iemand mij iets vertellen over Kamp Savaneta op Aruba ?

Mijn oom is daar in 1947 als soldaat gelegerd geweest maar is helaas in 1949 overleden en zijn familie (allen reeds op leeftijd) is benieuwd hoe de omstandigheden toen waren want ze weten bijna niets over die tijd.

Toegevoegd na 5 dagen:
Mijn familie de antwoorden laten lezen maar er moet nog een toevoeging bij. Mijn oom was als soldaat gelegerd, hij heeft in Nederland "getekend" en is vertrokken (dus niet als marinier), maar ik weet niet of dit iets uitmaakt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dit is een marinierskazerne op Aruba.
Het is in de buurt van de wijk Savaneta, vandaar de naam.
Savaneta ligt tussen Sint Nicolaas en Oranjestad in.
Het is de koninklijke Marine, die twee stations op de Antillen hebben: Parera op Curacaou en savaneta op Aruba. Ze bestaan nog altijd.

De duitsers hebben met onderzeeboten bij Aruba de Lago raffinaderij gebombardeerd, maar de mariniers uit Savaneta hebben daar een stokje voor gestoken.
De duitse onderzeers vuurden een torpedo af die op het strand terechtkwam. Toen enkele mariniers probeerden deze torpedo te ontmantelen, ontplofde deze, en kostte dit de mariniers het leven. Dit was tegen het eind van de oorlog. Wellicht was jouw oom daarbij?

Aan de westkust van Aruba ligt nog een wrak van een duits schip, dat gebombardeerd is door deze dappere mariniers. Het is nog steeds te zien, het ligt bij 'Malmok'.

De mariniers van kamp Savaneta hebben altijd dapper het eiland Aruba beschermd tegen invallen van de Duitsers.
Dit is ze ook gelukt.
We moeten dus trots zijn op deze mariniers!

Helaas weten maar weinig mensen van bovenstaande situatie.

Mijn echtgenoot (57 jaar) is Arubaan. Ik heb deze vraag dus aan hem voorgelegd, en gelijk wist hij mij bovenstaande informatie te geven.

Hij vraagt mij ook het volgende aan je te melden:
De oudere Arubanen zijn dankbaar voor de hulp die de mariniers hebben geleverd in oorlogstijd en ervoor gezorgd hebben dat Aruba niet werd ingenomen door de Duitsers.
Bij deze dus een postume dankbetuiging voor jouw oom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je hier inlogt vind je wellicht iemand die er over kan vertellen.

http://www.dienstmakkers.nl/eenheid/troepenmacht-nedantillen/262330
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marinierskazerne Savaneta
De Marinierskazerne Savaneta is gelegen in het zuidoostelijk deel van het eiland Aruba. Het is een kazerne van het Commando Zeestrijdkrachten en valt als zodanig onder het bevel van de Commandant der Zeemacht in het Caraïbisch gebied. Laatstgenoemde is met zijn staf gevestigd op Curaçao. Op de kazerne werken ongeveer 300 personen. Naast defensiepersoneel dat vanuit Nederland is uitgezonden omvat dit aantal ook de leden van de Arubaanse Militie (ARUMIL), lokaal burgerpersoneel en personeel van het Steunpunt Aruba van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba.
Geschiedenis
De eerste contacten van het Korps Mariniers met het Caribische gebied dateren al vanaf 1667. In de eeuwen daarna waren mariniers slechts incidenteel in het gebied aanwezig. Dat veranderde toen de Venezolaanse opstandeling Simon Rafael Urbina met een aantal medestanders in 1929 een overval pleegde op het Waterfort te Curaçao. De beveiliging bleek slecht. De gouverneur werd gegijzeld en de overvallers gingen er op een gekaapt schip vandoor met buitgemaakte wapens en munitie. De Nederlandse regering stuurde direct het oorlogsschip Hr. Ms. Kortenaer met aan boord een eenheid van het Korps Mariniers naar het gebied om daar de veiligheid te garanderen. Sindsdien zijn de mariniers niet meer weggeweest uit de Caribische regio. Ook op Aruba werden toen mariniers gestationeerd. Oorspronkelijk waren die gelegerd in de voormalige gezaghebberswoning te Oranjestad. Aan het einde van de jaren ’30 betrokken de mariniers een aantal barakken te Savaneta. Die werden gehuurd van de nabijgelegen raffinaderij. Die locatie is uitgegroeid tot de huidige kazerne. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden bijna alle mariniers uit het Caribische gebied overgeplaatst om op andere plaatsen in de wereld deel te nemen aan de strijd. De raffinaderij op Aruba behoorde destijds echter tot de grootste en modernste ter wereld en was in staat om hoogwaardige vliegtuigbrandstof te produceren. Dit was belangrijk voor de geallieerden. Daarom werden na het vertrek van de mariniers achtereenvolgens Britse en Amerikaanse eenheden op het eiland geplaatst voor de bescherming van Aruba en vooral de raffinaderij. Zij werden bijgestaan door de Arubaanse schutterij en enkele achtergebleven mariniers. Al deze eenheden maakten gebruik van het kamp te Savaneta.

Lees verder zie bron