Hoe kan je voorkomen dat je iemands erfgenaam wordt?

Mijn vriendin heeft haar vader 20 jaar niet gezien. Zijn verblijfplaats is onbekend. Toch als hij overlijdt is zij erfgenaam, ook bij een schuld. Kan ze nu al iets doen om te zorgen dat ze geen erfgenaam wordt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Verwerping van de erfenis
Wat is een verwerping?
Als je een erfenis verwerpt of weigert, ben je geen erfgenaam meer. Op papier staat er dan dat je zelfs nooit een erfgenaam bent geweest. In de praktijk betekent dit dat je niet op hoeft te draaien voor de eventuele schulden van de overledene. Maar dan kun je ook niet meedelen in de erfenis als blijkt dat de overledene een groot vermogen nalaat.

Waarom zou je een erfenis verwerpen of weigeren?
De verwerping kan om financiële redenen worden gedaan. Er zijn bijvoorbeeld erg veel schulden. Maar je kunt een erfenis ook om emotionele redenen verwerpen. Misschien had je een slechte verstandhouding met de overledene, en vind je het moeilijk om na zijn overlijden geconfronteerd te worden met zijn bezittingen en schulden.

Hoe regel je een verwerping?
Voor een verwerping moet je een verklaring bij de rechtbank afleggen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je al een erfenis verwerpen voordat de persoon in kwestie overleden is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uit dit antwoord op te maken wel

Andere antwoorden (4)

zij kan afstand doen van de erfenis, positief of negatief saldo.

art 785 Burg. wetb.
De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen moet je dus wel oppassen, of je accepteert het, of niet. Je kan dus bijvoorbeeld niet het huis wel erven en de schulden niet.

Alles of niets dus..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Samenvattend: na overlijden heb je 3 opties:

1. Acceptatie (incl. schulden), of
2. Weigeren (incl. tegoeden), of
3. Beneficiair aanvaarden (binnen 3 maanden voor beraad).

Ik adviseer meestal om beneficiair te aanvaarden: ook al wil je niets hebben, je houdt oog op welke raven uit de familie zich full-time bezighouden met de nalatenschap, en vlak voor het einde weiger je gewoon.

Geloof me, schoont je familaire vriendenkring behoorlijk op:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je de laatste even toelichten? wat bedoel je hier precies?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je leer hun ware aard kennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Opeens krijg je het bewijs van hetgeen je altijd al vermoedde: bij Jaap en Truus gaat het om geld, of ze vechten zich dood om een 20 jaar oude tafel te krijgen, alleen voor de heb...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal al voor, tijdens of direct na de begravenis. Tussen cake en koffie wordt de auto ingeladen...
Je kan sowieso de erfenis afwijzen.