Hoort bij het verenigd koninkrijk ook nog Ierland? Hebben ze één regering?

Ik snap daar nooit iets van, hebben ze nou 1 regering of niet? En is Schotland ook een apart land? En hoe zit het met het koningshuis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Ierland is een apart land, maar Noord-Ierland hoort bij het Verenigd Koninkrijk.
Schotland heeft het Scottish Parliament. Schotland noemt zich een land, maar is dat niet in de zin waarin bijvoorbeeld Nederland een land is, maar meer zoals Aruba een status als land binnen het Koninkrijk der Nederlanden heeft.
Wales heeft als nationaal parlement de National Assembly for Wales.
Noord-Ierland heeft de Northern Ireland Assembly of in het Ulster (lokale taal) de Norlin Airlann Semmlie.

Daarboven staat het Parlement van het Verenigd Koninkrijk, voor de genoemde gebieden, Engeland, en de overzeese gebiedsdelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parlement_van_het_Verenigd_Koninkrijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland is een land en een staat in West-Europa gelegen tussen de Noordzee en de Atlantische Oceaan, met ongeveer 60,6 miljoen inwoners. In de moderne geschiedenis heeft deze staat als grote mogendheid een belangrijke rol gespeeld.

Het Verenigd Koninkrijk omvat in totaal vier gebieden:

1. Engeland in het zuiden (50.714.000 inwoners);
2. Schotland in het noorden (5.108.000 inwoners);
3. Wales in het westen (2.977.000 inwoners);
4. Noord-Ierland (1.733.000 inwoners).

De eerste drie, Engeland, Scotland en Wales, vormen samen het eiland Groot-Brittannië, Noord-Ierland is het noordoostelijk deel van het Ierse eiland.

De vier gebieden hebben nog altijd een duidelijk herkenbare culturele, maar deels ook politieke identiteit, die hoorbaar is in de verschillende talen en dialecten die er gesproken worden, zichtbaar in onder meer vlaggen, bankbiljetten en plaatsnaamborden, en voor de bevolking bovendien voelbaar in recentelijk tot stand gekomen vormen van beperkt zelfbestuur in Noord-Ierland, Schotland en Wales. Dit alles laat evenwel onverlet, dat in internationale betrekkingen alleen het soevereine Verenigd Koninkrijk een rol speelt. In de strikte betekenis van 'onafhankelijke staat' zijn de 'landen binnen het koninkrijk' geen landen, maar in een wat ruimere betekenis van 'begrensd gebied met een politieke identiteit' wel. Gebruikmakend van deze dubbele betekenis kan het Verenigd Koninkrijk worden aangeduid als 'vier landen in één land'.[4]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de rest van ierland is dus wel een land?
ronron1212
12 jaar geleden
Een apart land ja