Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaan er nog altijd airco's met een monoblock ? Dus eigenlijk een "mobiele airco"

Nederland moet zuiniger omgaan met hun energie,zo luidt het credo. Is het niet veel verstandiger,om - nét als de ouderwetse gloeilamp- zo'n airco voorgoed van de markt te laten verdwijnen ? Uit onderzoeken is gebleken,dat airco's met splitsysteem stukken zuiniger zijn dan de "normale "!Heeft dit soms te maken met het energielabel (A,A+,A++ t/m G)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
619

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo lust ik er nog wel een paar. Wat denk je van warmtegordijnen in winkels (deuren wijd open in de winter), terrasverwarmers, motorjachten, indoor skibanen (het is daar -5 in de zomer!) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

M.a.w. je kunt niet alles meteen verbieden omdat het energie verbruikt, zelfs niet als er zuiniger alternatieven zijn. EN als het echt zou moeten, is het een kwestie van jaren om wetgeving aan te passen en controlemogelijkheden te ontwikkelen. Of mag bij jou iedere ambtenaar aanbellen om in je slaapkamer te komen kijken of er misschien een illegale mobiele airo staat?
(Lees meer...)
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Ok, dat schrijf je inderdaad niet. Maar omdat je de gloeilamp als voorbeeld neemt, heb ik dat aangenomen. Die is van de markt vanwege wetgeving en niet omdat de fabrikant ze niet meer wil maken.
ronaldP
12 jaar geleden
Goeie reactie.
Ik vind het al van je reinste micromanagement betuigen dat de regering zich met zaken bemoeit die in je huiskamer hangen. Zij zouden zich moeten beperken tot voorlichtingscampagnes stimulering. Niet met het verbieden van zaken.

Andere antwoorden (1)

Monoblocs worden vaak in textielwinkels ingezet als ontvochtiger: zoals je weet bevat iedere airco altijd een waterafvoer want koele lucht kan veel minder damp bevatten dan warme lucht.
Inderdaad kun je een monobloc in een open deur zetten zodat hij nog wat koelend effekt heeft - dat dat ook wel zonder wordt gedaan (de themperatuur gaat zo oplopen want het stroomverbruik wordt nu in warmte omgezet!) heeft te maken dat lucht zonder vocht veel prettiger toeven is zelfs al is het gloeiend heet.
Overigens bestaan er ook chemische ontvochtigers die op een plastic pannetje lijken en net zo effektief zijn en stroom verbruiken ze niet, wel het speciale zout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding