Hoe kan ik mijn buren vragen om een beetje rekening met elkaar te houden?

De buren hebben een nieuwe bbq gekocht. Door de wind belanden de asdeeltjes bij ons op het terras, met als gevolg dat wij niet meer buiten kunnen zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is weer een typisch gevalletje Rijdende Rechter in dit tuttige land. Hoe vaak staat de bbq van de buren nu aan per jaar en wat gaat er kapot in de tuin als er wat as over de schutting waait. Hutje op de hei dan misschien maar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is nu weer zo'n tuttig antwoord.
Bij ons achter bqq'en de buren zowat elk weekend. En we hebben nog meer buren.
Je word hier zowat letterlijk je huis uitgerookt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat denk je van de was? Heb je net je wasje buiten besluiten de buren te bbqen. Maar mijn buurtjes zijn gelukkig zo lief dat ze mijn wasje in hun droger doen(die heb ik niet) en ons een borreltje en speklappie aanbieden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo tuutig zijn de mensen dan gelukkig ook weer in de tuttige landje ;-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat zich niet om dat klein beetje as e.d. maar ook het feit dat ze zelf niet meer buiten kunnen zitten. Hoe zou jij dat vinden? Vast niet tuttig!!!

Antwoorden (7)

Door aan te bellen en het onderwerp bespreekbaar maken. Of de vraag andersom stellen, word jij blij als jij aan het barbequen bent en de buurman doet ineens moeilijk.

Als je aanbelt kun je ook gelijk vragen of je mee mag doen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou heel vriendelijk kunnen vragen of de de bbq op een andere plek willen zetten omdat jullie last hebben van de as.
Op zich lijkt me dat niet zo moeilijk, tenzij jullie veel klagen over jullie buren, misschien dat ze dan denken Ha, daar heb je hun ook weer te zeuren. communiceren, dat is het alle belangrijkste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in principe is het heel simpel:

je vraagt gewoon of hun rekening kunnen houden , want als jij hier aan gaat irriteren en hun weten het niet , dan krijg je misschien zo nog ruzie ook , dus maak het bespreekbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buren zullen toch niet elke dag barbecuen?
Je kan vragen wanneer ze een bbc gaan houden. Doe dan zelf iets anders in plaats van je in de tuin te gaan ergeren. Doe een leuk terrasje of een etentje buitenshuis.
De volgende keer hebben ze misschien wel last van jou als je op een keer eens een feestje wil houden.
Verdraagzaamheid is nu eenmaal nodig als je in goede verstandhouding met je buren wil leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spijker op z,n kop. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om nou je huis uit te 'vluchten' als je buren gaan bbqen, vind ik wat ver gaan.
verder een +, want we leven nu eenmaal dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook binnen gaan zitten, dan heb je er ook geen last van. Maar dan zit ik toch liever op een gezellig terrasje :)
Dank je voor het +je, jij ook sxiopo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat je toch niet van je buren afhangen wanneer je wel of niet in je eigen tuin kunt zitten. Ik ben het meestal met je eens maar nu even niet -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het antwoord goed begrijp gaan de buren je dagindeling bepalen? Gaat toch tamelijk ver hoor!
Ik had hetzelfde probleem met mijn onderburen. Vorig jaar knalde ik met veel lawaai mijn ramen dicht als subtiele hint, of ik ging de stank bespreken met mijn bezoek. Op een gegeven moment heb ik ze gevraagd of ze hun vuurkorf alleen door de week wilden gebruiken, want dan was ik niet thuis. Daar konden we toen redelijke afspraken over maken. Mijn aegumenten waren de geur, en dat ik ook graag buiten wilde zitten zonder uitgerookt te worden, én juist als het wat frisser was wilde ik mijn balkondeuren open zodat de hitte yit huis kon.
Dit jaar, bij de 2de stanksensatie ben ik op de onderbuurvrouw afgestapt en heb ik gevraagd of zij ook zo'n last hadden gehad van de buren, want nee, ik geloof niet dat zij het waren want wij hielden immers goed rekening met elkaar.
2 dagen later nodigde ze me uit op de koffie en hebben we afspraken gemaakt. Gaat nu heel goed.
Zorg dat je weet wat jij wel en nuwt wil met goede argumwbten, kom gen daarin ook tegemoet (zo gek is t niet om te bbq-en en maak er concrete afspraken over.
Bv niet elk weekend, niet voor 20 uur, dat ze je even inseinen, etc.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n "subtiele hint" werkt natuurlijk niet, hooguit zullen je buren denken: 'Wat een lomperik'. Beter gewoon even vragen of ze rekening met je kunnen houden, zoals je zelf al gemerkt hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, wat een lomperik...
Neh, dat denken ze écht niet over mij. Mijn bovenbuurvrouw schreeuwt nl uit het raam dat ze uitgerookt wordt. Dan weet meteen de hele buurt het. Zooo lomp, daar kan ik niet aan tippen. Maar je hebt wel gelijk hoor, in je reactie. Gewoon conmuniceren werkt toch t beste. :-) Btw, excuses voor de typefouten in mn antwoord....
Niet meteen agressief reageren.
Probeer het eerst vriendelijk op te lossen, vragen om alleen te barbecuen als de wind de andere kant opstaat of de bbq te verzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spontaan zeggen van: hey, als de bbq aangaat, zullen WE dan even een windschermpje of een zeiltje spannen zodat de as niet deze kant opwaait? En als je de bbq toch in de fik steekt, kunnen onze speklappies dan ook even mee bakken?
Heb je gelijk een leuke aanleiding om even gezellig bijelkaar te zitten.......als je dat gezellig zou vinden dan.

Rustig en kalm blijven idd geval.