Wat kan ik het beste doen, als ik ten onrechte wordt beschuldig van autisme door werkgevers, leraren?

Er is geen bewijs daarvoor dat ik zoiets heb en hen hebben te weinig kennis hierover. En ik weet 100% zeker dat ik geen autistische stoornis heb. Mijn ouders en vrienden geloven ook dat er niks is. Waarom zeggen mensen te snel dat ik iets mankeer op dat gebied?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben zeer verlegen, maar kan wel met mensen opgaan, als ik ze beter leer kennen. Kan verlegenheid een reden voor hen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Kimath
13 jaar geleden
Waarom zouden ze dit over je zeggen, wat willen ze daar mee bereiken? Mensen willen iedereen een labeltje geven met een bepaalde stoornis tegenwoordig :S
Heb je ze al eens gevraagd waarom ze dit denken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb ze gevraagd, volgens hen zou ik altijd degene zijn die slecht communiceer. Communiceren doe je toch altijd met meerdere mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de term "beschuldigd" niet helemaal op z'n plaats. Alsof autisten zich schuldig maken aan iets...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik ook. Mensen die iets mankeren moeten respect krijgen en geen wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja! Alsof "slecht communiceren" een criterium is voor autisme. Ik ken een heleboel mensen die slecht communiceren, maar dat zijn echt geen autisten hoor! Bovendien is "slecht communiceren" een vaag en breed begrip. Als iemand dat zegt moet hij wel precies en concreet (met voorbeelden) uitleggen wat hij ermee bedoelt. Anders communiceer je zelf ook slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je deze vraag stelt. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet meevalt om je "anders" denkend en functionerend te voelen. Maar ik ben mijzelf aan het aanpassen , mijn goede eigenschappen aan het uitvergroten, leren mijzelf "beter" te kunnen uitdrukken en presenteren , misschien kan jij het ook. Ik heb een volwaardige baan en ik ben me aan het bekwamen in het presenteren en vertegenwoordigen . Ik nodig je uit ook mijn vraag destijds te lezen www.goeievraag.nl/vraag/asperger-achtige-aspecten-leren-gaan.37505
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een stukje gelezen GoldEnten: maar het is zoveel, ik ga later verder lezen ;-)
Wat ik wel als kanttekening wil zetten bij jouw vraag van destijds: een lichte vorm van autisme is ook autisme..... De deskundigen noemen het liever een "milde" vorm. En binnen die milde vorm zijn ziljoenen verschillen, net als bij niet autisten.
Fantastisch, dat je in staat bent te leren en een volwaardige baan kunt hebben. Maar pas je niet teveel aan....... de wereld van niet-autisten is verre van ideaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@WendyH .Ik denk dat ik helemaal niet asperger ben , noch autistisch . En dat is wat KirstenB ook aangeeft , dat ze 100% niet autistisch is maar dat er *aspecten* zijn die anderen laten denken dat ze het wel is.
Ik denk wel dat ik 'anders' denk dan veel mensen. Maar me inleven in hoe die anderen om mij heen denken dat gaat mij prima af. En ik kan mijn gedrag ook prima aanpassen .Ik kan ook veranderen. Ik heb het éne ding dat al mijn aandacht vangt vervangen door verschillende dingen. GV is er één van. Maar ik heb ook diepe vriendschappen met enkelen en contacten met veel mensen. Het leuke is dat KirstenB dit misschien ook kan ontwikkelen, als zij de verlegenheids lagen kan afbreken. Dit gebeurt meestal onder invloed van een ander ( diepste vriend, hartsvriendin, liefde ) , een vertrouwenspersoon die een wederzijdige band opbouwd met jou / haar . Wat ik wel merkte was dat heel veel van de beschrijving van Asperger *toen* op mij van toepassing was. Ik was ook heel benauwd voor verandering. Nu laat ik verandering toe en misschien laat ik de juiste factor mijn leven helemaal omgooien. Als ik het helemaal zo zou voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens het hebben van autistisch spectrum eigenschappen wordt steeds meer gezien als een kans , en een bijzondere toevoeging aan wie iemand is.
Hoe vervelend de strijd is om te voelen dat je * anders* denkt en voelt , mensen met autistisch spectrum hebben vaak hele bijzondere mogelijkheden.
Ze kunnen "savants" zijn , een Engels woord voor een soort wonderkind dat heel bijzonder en creatief kan denken en bijvoorbeeld in de beeldende kunst of in de muziek of in uitvindingen kunnen "savants" de bijzonderste dingen doen.
Zelfs als er geen maatschappelijke toegevoegde waarde is aan hun eigenschappen, dan kunnen ze de neurotypische ( gewone ) volwassenen om zich heen iets leren. Iets wat niet zo makkelijk in woorden uit is te drukken , maar dat wel voelbaar is . Iets waar ( na de lange moeilijke strijd om iemand op te voeden ) pas later het nut van wordt ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee.... ik begreep dat je een diagnose had voor Asperger....Xcuse me :-)
Ik heb zelf auti-trekken en onze zoon heeft Aperger syndroom. Hij is een prachtmens, heel puur. Zeer zeker kan ik (wij, men) veel van hem leren.
De pest is de maatschappij....want daar moet hij wel in leven, en die is niet zachtzinnig.... "Men" is zo kei en keihard.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij opvalt is dat veel mensen hier adviseren om er rechtstreeks naar te vragen .
Nu heb ik als ASS dus inmiddels geleerd, dat het niet gewaardeerd wordt als ik iets eerlijk en rechtstreeks vraag, zeker dit soort dingen.
Hoe doen "neurotypische" mensen dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad heel dubbel hè!
Maar zoals alles in het leven: niets is 100%. Dus soms is het handig direct iets te vragen, en soms niet.
Veel mensen waarderen het niet, als je iets rechtstreeks en onomwonden vraagt. Het is een kwestie van aanvoelen, en voor mensen met ass is dat dubbel moeilijk. Leuke vraag misschien om te stellen bij Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx WendyH je begrijpt precies wat ik bedoel
Daar heb ik dus inderdaad veel moeite mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Pokemon: sommige dingen kun je beter niet direct vragen, maar er zijn genoeg mensen die dat wel kunnen begrijpen/waarderen.

Het beste antwoord

Je kan aan ze vragen waarom ze denken genoeg kennis te hebben om deze diagnose te kunnen stellen.
Dit soort diagnoses kunnen alleen gesteld worden n.a.v een uitgebreid onderzoek. De mensen die deze diagnose mogen stellen hebben hier een universitaire studie voor gevolgd. Belachelijk dus dat ze denken deze stempel op jou te mogen drukken.

Wat ze wel kunnen doen is jou aan te spreken op zichtbaar gedrag. Bijvoorbeeld wij zien dat je veel moeite hebt met veranderingen of dat je erg op jezelf gericht bent. Maar die diagnose die ze nu gesteld hebben (en dat hebben ze in feite gedaan) mogen ze absoluut niet doen.

Wat je nu kunt doen is contact zoeken met je bedrijfsarts en dit verhaal voor leggen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit nog al sfeerbepalend is op je werk en je daardoor met minder plezier naar je werk gaat.

Op school is er altijd een vertrouwenspersoon waar je contact mee kunt opnemen. Ik zou dit zeker doen.
Nog een vraagje..Hoe hebben jou ouders hier op gereageerd? steunen die jou? Ook zij kunnen contact opnemen met school.

veel suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders geloven helemaal niks, maar dan ook helemaal niks van wat die mensen erover zeggen. Ze hebben bijna 30 jaar mij als dochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik er zeker werk van gaan maken.
Dat je misschien bepaalde gedragingen moet veranderen om je werk goed te kunnen doen, mogen ze wel van je vragen. Als werknemer ben je dit in feite verplicht. Maar verder dan dat mogen ze absoluut niet gaan!

Andere antwoorden (11)

De meeste mensen hebben het nodig om de wereld en de mensen om hen heen te etiketteren om hun eigen omgeving veilig en overzichtelijk te houden.
En waarschijnlijk denken deze mensen iets in jouw gedrag te zien (een bepaalde starheid), waar ze niet mee om kunnen gaan, dat hen doet denken aan kenmerken van autisme.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarschijnlijk kun je deze mensen het beste vragen wat ze bij jou zien, waarom ze dat aan autisme doet denken en wat dit voor hen betekent.
Iemand een etiket opplakken helpt om niet naar jezelf en je eigen mankementen te hoeven kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig word te snel en te gemakkelijk een conclusie getrokken... Heb je hun al eens gevraagd waarom ze dit denken? en waar ze het op baseren?

Je kunt helaas weinig doen tegen dit soort insinuaties, ze zullen het hoogstwaarschijnlijk zeggen met de beste bedoelingen... Maar leuk is het voor jou absoluut niet natuurlijk en ik denk dat het enige dat je kunt doen is hun confronteren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autisme is een stoornis in de informatieverwerking van de hersenen. Informatie die via de zintuigen binnenkomt (zicht, geur, geluid, etc.) wordt bij mensen met autisme anders verwerkt. Zij hebben moeite om de details die zij waarnemen te verwerken tot een samenhangend geheel. Hierdoor hebben mensen met autisme problemen met communicatie, sociale interactie en verbeelding.

worden vijf subgroepen van autisme onderscheiden:

(Klassiek) Autisme
De stoornis van Asperger
PDD-nos
RETT syndroom
Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd

De diagnose "stoornis in het autistisch spectrum" kan alleen goed door een deskundige gesteld worden die hierin is gespecialiseerd. Dus niet door je ouders, vrienden, leraren, werkgevers. Er wordt te vaak geschermd met "autisme" als iemand bijvoorbeeld sociaal wat minder vaardig is, of een beetje een einzelganger. Maar dat is beslist niet het criterium voor autisme. Omdat je je misschien wat anders gedraagt dan men normaal vindt wordt er een etiket (in dit geval autisme) op geplakt. Maar ik vindt het persoonlijk misplaatst zowel voor jou als voor al die mensen die wel te kampen hebben met deze stoornis. Het is niet iets om maar luchtig en gemakkelijk over te doen.

Mocht je een vermoeden hebben dat er wel iets aan de hand is dan kun je via je huisarts een verwijzing aanvragen voor nader onderzoek. Maar nogmaals: je kunt ook "gewoon" wat anders zijn dan anderen en dat hoeft niks met autisme te maken te hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
En als concreet antwoord op je vraag: vraag aan diegene die dat zegt waarom hij dat zegt. Ze zullen er een goed verklaring voor moeten geven. En het is vervolgens aan jou om er al dan niet iets mee te doen. Als men niet verder komt dan iets vaags, dan kun je het verder negeren. Je kunt wel tegen diegene zeggen dat je het niet leuk vindt om, onterecht, dit etiket opgeplakt te krijgen en of ze daarmee willen stoppen. Iedereen mag zichzelf zijn!

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik vond nog een test van het blad "psychologie" om te kijken of je autistische trekjes hebt: http://tests.psychologiemagazine.nl/Gezondheid/Test%20autisme

NB: dat wil dus niet zeggen dat je autistisch BENT!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net de test gedaan en 7 punten op de test gescoord.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk Friezin, die test! Prima antwoord, dus een dikke +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had 17 punten. Kun je nagaan. Ik scoor als een gemiddelde man (terwijl ik vrouw ben, vrouwen scoren gemiddeld 15 punten). Ik functioneer prima in sociaal opzicht, ben empatisch, kan goed communiceren, maar ik vindt het ook prima om af en toe alleen te zijn en kan me soms wat ongemakkelijk voelen in vreemd gezelschap omdat ik soms wat verlegen van aard ben. Ik heb in dat opzicht in de loop der jaren heel veel bijgeleerd. Maar ik beschouw mijzelf als heel normaal. Voor de duidelijkheid: beneden de 10 punten heb je totaal geen "autistische trekken", van 11 t/m 22 punten ben je een heel gemiddeld (normaal) persoon en boven de 22 punten heb je autistische trekjes oplopend naar autisme (50 punten). Dus Kirsten, niks aan de hand met jou. Je zou je kunnen verdiepen in je manier van communiceren en wat anderen daar aan opvalt. Daar valt misschien wat in te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook de test gedaan 13 punten
plusje voor je antwoord
Kimath
13 jaar geleden
Haha, ik scoor 48 :D
Maar ik heb ook officieel een diagnose van Asperger gekregen toen ik 12 was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dan is hier het "bewijs" dat de test wel redelijk betrouwbaar is. Leuk Kimath, dat je de test ook hebt gedaan.
Kimath
13 jaar geleden
Ja, ik denk, ik probeer het eens :)
Wel leuk dat het dan ongeveer klopt. Maar er zitten wel vragen bij, bijvoorbeeld dat ik het niet leuk vind om iets te doen. Dan vul ik in dat ik dat inderdaad niet leuk vind, maar in het dagelijkse leven doe ik dat soms wel, omdat ik weet dat dat 'hoort'. Bijvoorbeeld van die sociale praatjes maken, vind ik onzinnig en niks aan, maar dat doe ik vaak wel, omdat ik weet dat de meeste mensen dit graag doen.
Ik hoop dat dit een beetje te begrijpen is, haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als KirstenB maar 7 punten heeft, dan zou ze omgekeerd autistisch zijn: veel te weinig. Of alleen de gewenste antwoorden gegeven, om maar niet autistisch over te komen ik had 37
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 punten gescoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 'n 16, de gewone vrouw ben ik. Wie had dat gedacht! Maar ik heb zo m'n trekjes ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28 punten!!! Jaja, ik heb ze, de auti trekjes!!
YESSSSSSSSS!!!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, da's een antwoord waar je iets aan hebt. Ik scoor trouwens ook 22 punten ; nog net op het randje van normaal, al is het voor een vrouw aan de hoge kant. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou WendyH, ik denk dat ik tien jaar geleden ook zo'n 28 -30 punten had gescoord. Het is ook eigenlijk helemaal geen probleem. Je denkt dus 'anders' en daar is niets mis mee. Interessant @Marleen. Ik vind jou altijd zo heerlijk rationeel en jij bekijkt de zaken van verschillende kanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook ik heb de test gedaan en had 7 punten. Ik heb eerlijk antwoord gegeven en denk dat de uitslag wel klopt, ik ben een gevoelsmens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lig in een deuk hier: mijn zoon met Asperger syndroom, officieel gediagnosticeerd, had ook 28 punten.
Test samen met mij en eerlijk gedaan. Conclusie: hij heeft volgens die test auti trekjes.... DUHU!!! Helemaal met je eens GoldEnten, en ik ben geregeld ook blij anders te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijst OOK maar weer dat een degelijke diagnose door een gespecialiseerde deskundige onmisbaar is! (-; Je kunt mensen nu eenmaal niet in hokjes stoppen. Daar zijn we te complex voor. Wat zo'n test al niet teweeg kan brengen.... Wees in ieder geval lekker jezelf en laat je niet te snel een etiket op plakken.
Mensen die gesloten zijn, een hekel hebben aan contact met hun collega's of klasgenoten, niet 'gezellig meekletsen', moeite hebben met samenwerken en dingen liever zelf doen en houden van orde en regelmaat krijgen soms wel eens te horen dat ze wel autistisch zullen zijn.

Als ze dat tegen jou zeggen kun je terugzeggen dat je gewoon verlegen bent. Als je door jouw karaktertrekjes telkens in de problemen komt op school of op werk, kun je wel op zoek gaan naar manieren om er op een andere manier mee om te gaan. Als jouw verlegenheid je belemmert in je dagelijkse leven, zul je er echt iets mee moeten doen.

Stel trouwens dat je wel autistisch trekjes zou hebben, dan is dat nog niks om jezelf voor te schamen. Dat komt in de beste families voor en is soms zelfs best handig ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan je laten testen op autisme en dat dan laten zien aan je leraren en wekgevers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan sowieso nooit kwaad om een keer een communicatiecursus te gaan doen, vaak leer je bij zo'n cursus dingen waar je van tevoren nooit aan gedacht had (eye-openers)!
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik er eens hartig om Lachen.
Persoonlijk zou ik het als een Compliment aanvaarden want... of je het nu graag hoort of niet, we hebben ALLEMAAL, zonder enige uitzondering, de energetische contactpunten IN ons om eender wat te zijn of om als eender wat of wie te manifesteren.

Je hebt vast al wel de uitspraak gehoord dat er in elk van ons een moordenaar schuilt?

Wel, er schuilt in elke van ons ook de dief, de verkrachter, de heilige, de hoer, de mongool, het kind, het beest, het zachte, het harde en ja hoor... OOK de autist.

Hoe meer jij je nu zal verzetten tegen die uitspraak hoe groter de kans dat hetgeen zich nu nog niet manifesteert zich weldra heel duidelijk zal manifesteren.
Met andere woorden het (h)erkennen... het durven zien én Aanvaarden dat ook jij 'Gezegend' bent met alle GAVEN waarmee ook alle anderen gezegend zijn dan houden die opmerkingen van anderen heel snel op.

En Eureka... van zodra jij JOUW verzet opgeeft zal je merken dat het net die anderen zijn die heel duidelijk dat soort kenmerken gaan vertonen die jij net van jezelf hebt aanvaard. En dan is het jouw beurt om niet opnieuw in die val te trappen van 'zie je wel, je bent zelf een autist' of een opmerking in die aard.
Dan is het JOUW kans om, mede in hun plaats, te Begrijpen dat wij werkelijk alles IN ons hebben en alles via onze Gedachten kunnen activeren naar believen.

Ik las onlangs een leuk boekje over Autisme en ik schrok van de vele herkenningspunten. En toch... De AUTIST in mezelf (h)erkennen veranderde mijn leven in korte tijd ten Goede. Sindsdien ben ik zowel mezelf als anderen beter gaan begrijpen. Iedereen, ja heus iedereen zal vroeg of laat alles wat die buiten zichzelf waarneemt als een 100% Volwaardig deel van zichzelf dienen te Aanvaarden.

Wij maken er onder vrienden een spelletje van wie vandaag DE autist of DE Mongool van de Dag mag zijn omdat wij gemerkt hebben dat alles zich vanzelf stabiliseert als we er eens Hartelijk om Lachen. Wij bieden elkaar de kans om Spelenderwijs alle 'rare' kantjes van onszelf te her-ontdekken en verdomd dat voelt Heerlijk bevrijdend.

Dus plaats jezelf niet langer in de underdog-positie en organiseer vanaf nu, net zoals wij doen, op regelmatige basis Glimlach-Ruil-bijeenkomsten en geef daarbij aan Alles & Iedereen een 100% Gelijke waarde... dus ook aan JEZELF hé.

Met de Glimlach Aanvaarden wat anderen jou Voorspiegelen is de beste manier om sneller te relativeren.

Succes en bedankt voor de leerrijke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele leuke manier om zaken es van een totaal andere kant te bekijken!!! Dikke +!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mis ik iets ?? Ik lees alleen maar ...mannetjeskoeienpoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door die rationele trekjes van jou, Marleen. Ik heb ze ook, en zie ook fnords.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, Stippel ; wat een heerlijk woord ! Ik moest het even opzoeken, maar het dekt inderdaad aardig de lading. Weer wat geleerd ;-)
Vermoedelijk ben je sociaal wat onhandig ; je verlegenheid wijst daarop. Doe je daarnaast graag dingen alleen, en heb je ook nog interesse in onderwerpen die de gemiddelde persoon in je omgeving maar matig interesseren - vooral technische dingetjes bijvoorbeeld - dan trekken leken al snel een dergelijke conclusie, met de meestal zeer beperkte kennis die ze hebben over het onderwerp.

Autisme is ook niet een in het bloed aan te tonen aandoening ofzo, maar een uiteinde van een schaal waarop heel veel verschillende dingen gemeten worden ,die we allemaal in meerdere of mindere mate hebben. Feitelijk is autisme een soort ' doorgeslagen mannelijkheid' van het brein. En op het moment dat dat normaal sociaal functioneren in de weg staat, zou je van een autistische stoornis kunnen spreken. Als jij daar totaal geen last van hebt, gewoon vrienden kunt maken (zij het wellicht wat moeizamer dan een ander) en een goed gevoel hebt voor de gevoelens en reacties van andere mensen, is er niks om je zorgen over te maken.

Je verlegenheid kan dus zeker een reden zijn dat mensen die conclusie denken te moeten trekken ; als je een beetje een einzelgänger bent of graag alleen werkt, en helemaal in je werk kunt opgaan, zijn dat ook ' bakens' waar mensen op afgaan. En wie weet HEB je wel relatief veel autistische trekjes ; dan is er nog altijd geen man overboord, en ben je gewoon een variatie op het gemiddelde. Niet elke autist is meteen een 'Rainman' ; er zijn heel wat beroepen waarin zogenaamde ' autistische trekjes' juist een groot voordeel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke beroepen zijn dat? De typische beta beroepen? Dat soort beroepen heb ik totaal niks mee, sorry.
Over autisme wordt steeds meer bekend. Dat komt dan in de media. Dus ook steeds meer mensen kennen het woord. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook het begrip kennen. En daarom wordt er ook vaak onterecht met dit woord gegooid.

Je hoort het van diverse kanten, dat men denkt dat je (kenmerken van) autisme hebt. Da's wel opvallend.
Wat je voor jezelf kunt doen, is eens zo'n test met vragen op internet invullen. Geheel anoniem en vrijblijvend. Eentje voor PDD-NOS en eentje voor het syndroom van Asperger. Voor de aardigheid eens kijken hoe je scoort. Misschien heb je een paar punten die er op lijken. Dat kan. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook hebt.

Wat meespeelt is hoe jij in je jeugd was. Had je vrienden, hoe was je sociaal, had je opvallend gedrag en vooral: hoe ging het in groep 3. Dat is een belangrijk moment voor een eventuele diagnose. De overgang van spelen en wat vrijheid naar regels en zitten in je bankje.

Stel dat je nou toch hoog schoort, print het dan uit en neem het mee naar je huisarts. Die kan je doorverwijzen voor het komen tot een diagnose.
Maar heel goed kan het zijn dat er gewoon niks aan de hand is. Dat je heel gewoon wat introvert bent, wat verlegen. Nou, dat is dan maar zo. Niks mis mee.

Dus als mensen tegen je zeggen: ben jij autistisch? Kun je zeggen : ík weet van niks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst wil ik dit even kwijt: autisme is geen misdaad of fout waar je van BESCHULDIGD kan worden.

als tweede, je kunt niet 100% zeker weten dat je geen autisme hebt als je daar nog nooit een onderzoek voor gedaan hebt. als mensen het vaak zeggen is dat op zijn minst opmerkelijk.

nu je vraag, ik zou als ik jou was wanneer iemand tegen je zegt dat je weleens autisme kon hebben:
- rustig vragen waarom hij/zij dat denkt.
- daarna zou ik je gedrag al dan niet verklaren.
- rustig maar duidelijk vertellen dat je misschien wél verlegen bent (of iets anders wat men noemde toen je vroeg waarom hij/zij dat denkt), maar dat je geen autisme hebt.

verlegenheid is niet hét kenmerk van autisme, maar kan wel zorgen dat je wat onhandig overkomt, wat gezien kan worden als autisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hebben van autisme kan alleen door een deskundige vastgesteld worden. Echter weet in iedergeval dat mensen met een autisme heel intelligent zijn maar in de omgangsvormen naar andere mensen toe of zelfs hen eigen omgeving anders reageren dan de doorsnee mens.

Niemand die beschikt over de deskundigheid mag de ander zomaar een aandoening aanpraten.

Tuurlijk zou verlegenheid de ander onzeker kunnen maken zodat de ander het snel en graag in een hokje plaatst,
Maar krachtig van je dat je hiertegen verzet. Alleen steek niet teveel energie in die mensen om het tegendeel te bewijzen. Het kost jou veel moeite waarmee je de ander een bevestiging geeft. Of het nu terecht is of niet.

Blijf lekker jezelf..

Succes