Wannee spreek je van een "wereldstad" ?

Sommige steden worden "wereldstad" genoemd. Aan welke kenmerken voldoet zo'n stad? Het aantal inwoners is blijkbaar niet doorslaggevend want er zijn miljoenensteden in China en India die niemand wereldsteden noemt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Een wereldstad is een stad die een directe en wezenlijke invloed op de wereldpolitiek heeft door sociaal-economische, culturele en/of politieke middelen. De laatste jaren wordt deze term meer en meer gebruikt door de opkomst van de globalisering. De term "wereldstad" werd in deze betekenis voor het eerst gebruikt door John Friedmann in 1986, hoewel het gebruik van de term "wereldstad" om een stad aan te duiden die een onevenredig grote invloed heeft op de wereldhandel op zijn minst teruggaat tot Patrick Geddes' gebruik van die term in 1915.

Hoewel het definiëren van een wereldstad voor een deel subjectief is, voldoen wereldsteden over het algemeen aan de meeste van de volgende criteria:

* Internationale bekendheid (men heeft het bijvoorbeeld over Parijs, niet over Parijs in Frankrijk);
* Actieve invloed op en deelname aan internationale gebeurtenissen en wereldzaken (New York is bijvoorbeeld de zetel van de Verenigde Naties, Brussel die van de Europese Unie en de NAVO en Frankfurt die van de Europese Centrale Bank en Den Haag de internationale tribunalen);
* Een betrekkelijk groot inwoneraantal (meestal als centrum van een metropoolregio met een bevolking van ten minste één miljoen inwoners, vaak verscheidene miljoenen);
* Een belangrijke internationale luchthaven die als hub voor verschillende internationale luchtvaartmaatschappijen fungeert;
* Een geavanceerd transportsysteem met snelwegen en openbaar vervoer als metro's, trams en bussen;
* In de westerse wereld verschillende internationale culturen en gemeenschappen (bijvoorbeeld een Chinatown en een Little Italy in Amerikaanse steden), en in andere delen van de wereld, zoals Azië grote buitenlandse investeerders, zoals in Sjanghai, Tokio en Hongkong;
* Aanwezigheid van internationale banken, hoofdkantoren van grote bedrijven (vooral multinationals), en effectenbeurzen die invloed op de wereldeconomie hebben;
* Een geavanceerd communicatienetwerk waar multinationals van afhankelijk zijn, zoals een glasvezelnetwerk, Wi-Fi-netwerken, services voor mobiele communicatie (GSM, GPRS, EDGE, UMTS) en andere netwerken;
* Culturele instellingen met wereldfaam, zoals musea en universiteiten;
* Een bruisend cultureel leven, met evenementen als filmfestivals, premières, een toonaangevende muziek- of theatercultuur, een symfonieorkest, een opera, vooraanstaande kunstmusea, en straatartiesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een wereldstad is een stad die een directe en wezenlijke invloed op de wereldpolitiek heeft door sociaal-economische, culturele en/of politieke middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wereldstad is een wereldstad als een paar omhooggevallen inwoners van die stad in de rondte gaan roepen dat het een wereldstad is.
En gebeurt bij heel veel steden, want die types wonen overal.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt bv een stad als Amsterdam ;-) ?
voornamelijk hoofdsteden met indrukwekkende invloed op de economie zoals de modewereld in Parijs en Dusseldorf en Milaan en New York, of bijvoorbeeld kunstwerken of monumenten zoals de eifeltoren in Parijs, het colosseum in Rome, de muur in Berlijn.