Hoe kan je gasten uitleggen waarom er betaald moet worden (€1,80) voor een kan ijswater? (restaurant)

Vandaag moet ik van mijn collega een tafel overnemen en hij had een kan ijswater aangeslagen, wat normaal niet wordt gedaan maar dat ter zijde. De gasten waren sterk verontwaardigd de kan ijswater te moeten betalen. Uiteindelijk heeft de chéf de kan uit het systeem gehaald..

Hoe kan ik dit goed uitleggen, waarbij de gast niet denkt dat ik maar uit mijn nek sta te lullen..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet wel een heel goede spreker zijn, en vooral veel overtuigingskracht hebben, om dàt uit te leggen. Want zoiets is helemaal niet uit te leggen.

Eigenlijk zou je beter kunnen vragen, hoe je je chef uit kunt leggen, dat hij niet verstandig bezig is. Of de horeca nou duur is of niet, de horeca heeft wel een duur imago. En dit soort acties, om ijswater te laten betalen, zal dat imago zeker niet verbeteren.

Vertel je chef, dat hij beter de prijs van zijn soep, koffie of wijn met 20 cent kan verhogen, dan gasten te laten betalen voor een kan ijswater. Als iets 20 cent duurder is, wekt dat minder irritatie op bij gasten, dan betalen voor iets, waar men vanuit gaat dat het gewoon niets kost. Vertel hem ook, dat het personeel de kritiek krijgt, voor zijn prijsbeleid.

Een kan ijswater is net zoiets als peper en zout op tafel, of een paar sneetjes stokbrood. Bovendien werkt het productief en geldt het als extra service, als gasten ervaren dat iets gratis is. Zo krijgt je tent een goeie naam, want een kan gratis water ervaren gasten als service! Als je overal de kosten uit wilt hebben, dan kun je ook wel geld voor de garderobe en toiletbezoek gaan vragen. Maar erg verstandig is dat niet.

En als er gasten zijn, die alleen ijswater komen drinken en verder niets nuttigen, dan reken je gewoon een tientje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Arbeidsloon voor het halen van de kan water;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bovendien is het halen en serveren van consumpties nou juist het werk van een kelner. Een kopje koffie wordt toch ook niet extra 'belast' met € 1,80 omdat het geserveerd moest worden?
De huur van het restaurant, het personeel dat betaald moet worden, het maken van ijsblokjes, de kan moet gekocht worden.

In principe kunnen ze zelf even langs de supermarkt ijsblokjes halen, een kan kopen en water uit het toilet halen.

Is helemaal gratis ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Enne wie gaat die kan wassen, zodat gasten uit een schone kan kunnen drinken? ;)

Zouden de gasten dit elke dag gratis doen? Kan wassen, inschenken, ijsblokjes erin doen, brengen, ophalen, wassen, nieuwe ijsblokjes laten maken, kost stroom? (of die worden zelfs gekocht!).

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kan fluisteren dat gasten steeds vaker de hele dag een kan water drinken omdat het lang gratis was. Het probleem is ook dat de ijsblokjes redelijk snel opraken door het gratis verschaffen was kannen ijswater.

Om dat te voorkomen is besloten € 1,80 voor een kan water te rekenen, helaas. je kan bij klagende gasten als goedmakertje zeggen dat de eerste kan gratis is en geeft een knipoogje. Maak je de klanten heel blij en begripvol mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Of het pand nu wel of geen eigendom is het kost geld onderhoud afschrijving enz. Als 3000 man alleen ijswater drinken ben jij alleen maar aan het ijswater halen. Dus je moet overal wat aan verdienen ook in een grote zaak
Niet. Gewoon als service er gratis bij zetten.

De kosten na een maand evalueren en natuurlijk in de prijs van de rest doorberekenen. Zal vast niet zoveel zijn als jr denkt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je uitrekenen wat "sterk verontwaardigde gasten" je zaak kosten? Slechte publiciteit is bij genoeg concurrentie al gauw slecht voor het bedrijf, en een slechte naam raak je heel moeilijk weer kwijt.
In Italië is het gebruikelijk dat je bestek apart op de rekening vermeld wordt, en dat je moet betalen voor de soepstengels die gewoon voor het grijpen op tafel staan.

In Australië is het gebruikelijk dat je zelf je wijn meeneemt naar het restaurant. Je betaalt evengoed een bepaald bedrag voor het ontkurken en het gebruik van de wijnglazen.

In die verhouding is €1,80 niet onredelijk. Maar in Nederland wil men nu eenmaal het gevoel hebben dat iets gratis is, en kun je inderdaad beter de kosten uitsmeren over de andere producten.
bamibal
12 jaar geleden
Als het bij jullie niet gebruikelijk is dat een kan ijswater in rekening gebracht wordt, dan lijkt het mij het meest logisch dat je aan de gast uitlegt dat het een vergissing is en dat het niet in rekening gebracht wordt.

Ik maak uit je verhaal op dat de kosten voor de kan per ongeluk op de rekening zijn gezet, maar dat de chef het er eigenlijk niet meer af wilde halen. Dat is op z´n zachtst gezegd vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het alleen maar uitleggen als het op de menukaart staat, mét prijs.
Als dit niet op de kaart staat, vind ik dat je er ook niets voor mag aanrekenen.
Ik vind het normaal om een glas water van de kraan te krijgen (gratis) om bijvoorbeeld medicijnen in te nemen. Dus een kan (ijs)water voor een gezelschap is niet meer dan normaal, en hoort gratis te zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Overigens, een gast verbruikt een veelvoud van zo'n kan water door een enkele toiletgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat overleg je met je baas. Baas, wat moet ik tegen de klanten zeggen als ze vragen over de prijs van dat water? Daarmee laat je aan je baas zien dat je je werk serieus neemt, en als je je ding uitlegt bij de klanten weet je dat je geruggesteund wordt door je baas.