Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de argumenten voor de stelling: Alle geneeswijzen waarvan de werking niet wetenschappelijk is aangetoond moeten verboden worden?

Welke argumenten zou ik kunnen gebruiken in mn debat dat dit verboden zou moeten worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

- ze kosten verzekerden veel geld terwijl de werking niet is aangetoond.
- er kan sprake zijn van een placebo-effect, waardoor de ziekte verergert terwijl de zieke denkt dat hij geneest.
- door sommige alternatieve geneeswijzen kan juist een verergering van de ziekte ontstaan; denk aan psychische problemen.
- er is geen enkele controle op alternatieve therapieën/behandelaars.
(Lees meer...)
Pieter2011
15 jaar geleden
Pieter2011
15 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens. Door het placebo-effect kan een patiënt zich prima voelen, terwijl de ziekte, medisch beschouwd, is verergerd. Dus: iemand kan denken dat de ziekte is verdwenen (omdat hij/zij zich weer goed voelt), terwijl hij/zij in werkelijkheid veel zieker is dan vóór de alternatieve behandeling. Placebo-effect wil dus NIET zeggen dat er verbetering is opgetreden, WEL dat de patiënt zich beter voelt. Lees ook dit artikel maar eens:
http://www.kwakzalverij.nl/148/Placebo_effect Overigens ben ik helemaal geen tegenstander van alternatieve geneeswijzen, hoor. Integendeel: ik heb er goede ervaringen mee. En Vereniging tegen de Kwakzalverij vind ik vaak veel te rechtlijnig.
Pieter2011
15 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat we allebei gelijk hebben. Ik ben het er in elk geval helemaal mee eens! ;)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing