Wordt er rekening gehouden met het overlijden van 'een aantal' patiënten bij de verhuizing van een ziekenhuis?

In Den Bosch heeft deze week de patiënten-verhuizing plaats gevonden ivm het betrekken van een nieuw ziekenhuis. Op het journaal zagen we dat patiënten in speciaal daarvoor ingerichte vrachtwagens werden vervoerd. Een prachtige logistieke operatie!

Ik vraag mij af of bij de planning van een dergelijk traject vooraf ook rekening wordt gehouden met het feit dat bij een dergelijke verhuisbeweging ook patiënten kunnen komen te overlijden. En de oorzaak daarvan kan dan echt alles zijn: van het niet tegen de toegenomen spanning kunnen, tot een aanrijding tijdens het transport onderweg, tot het feit dat er een verslechtering van de situatie van de patiënt optreed en dat mensen en/of materieel op dat moment niet snel genoeg beschikbaar zijn.

Ik denk dat een nieuw ziekenhuis mensenlevens redt; omdat gewoonweg alles nieuw en beter is. Maar, ik denk dat zo'n nieuw ziekenhuis ook mensenlevens kost. In een gesprek met vrienden kwamen wij hier niet uit. Wie weet hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik werk zelf in op een woning voor dementerende en 5 jaar geleden zijn we verhuist naar een nieuw gebouw. wat hard nodig was want het oude gebouw was erg veroudert. echter was er WEL rekening mee gehouden dat er als gevolg van de verhuizing mensen zouden overleiden. voor dementerende is het namelijk slecht om ze uit hun vertrouwde omgeving te halen.

met betrekking tot jou vraag... of het bij ziekenhuizen zo is weet ik niet maar het komt in de zorg dus zeker voor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een patient waarvan vooraf al bekend is dat deze een extra risico is tijdens de verhuizing, zal daarom ook met nog meer zorg worden vervoerd.
In die situatie zal er tijdens het transport niet een tekort zijn aan medisch personeel (inclusief artsen) voor deze patient.

Met aanrijdingen wordt geen rekening gehouden, dat is een vermijdbaar risico door de juiste begeleiding onderweg.
itsme
13 jaar geleden
De zorg van artsen en verpleegkundige is er op gericht de patient zo goed en rustig mogelijk te laten vervoeren en te verzorgen. calamiteiten kun je nooit uitsluiten maar alles is op de patiëntveiligheid gericht.
ronron1212