Begint een week op zondag of op maandag?

Waarom is hier zo veel verwarring over? Wat is de oorsprong van deze verdeeldheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
101K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met mijn huidige schoolrooster begint mijn week op dinsdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk

Het beste antwoord

Volgens de Bijbel en de oude Christelijke traditie in ons christelijke westen is Zondag de eerste dag van de week.

Zaterdag (Sabbat) Was de rustdag. De 7e dag. Maar christenen hebben omdat Jezus op een Zondag is opgestaan de 'Sabbat'' of Rustdag een dag opgeschoven. Maar technisch gezien is Zaterdag nog steeds de laatste dag. En Zondag dus de eerste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Officieel begint in Nederland en België de week op maandag. Op de Christelijke en Islamitische kalenders geldt dat de week op zondag begint.

Toegevoegd na 35 seconden:
De exacte oorzaak van dit verschil in de eerste dag van de week zou ik echter niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De week begint op maandag. Van oudsher is de zondag de rustdag en de dag om naar de kerk te gaan. Vroeger werkte mensen van maandag tot en met zaterdag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat
ronron1212
13 jaar geleden
Zaterdag (vrijdagavond tot zaterdagavond) is de sabbat en de 7e dag; volgens het oude testament. De 7e dag voor God, wand de 7e dag voor God was in wezen de eerste dag voor de mens. God had net op de zesde dag de mens geschapen, dus de zevende dag was in feite de éérste dag van zijn (de mens) leven op aarde. Wij rusten dus eerst ‘n dag voor wij 6 dagen gaan werken. In tegenstelling tot God die eerst 6 dagen heeft gewerkt en daarna rusten. God toont ons dus het volgende:
Hij geeft ons eerst rust en daardoor stelt Hij ons in staat te werken.
Maar vanaf het nieuwe testament is zondag, de dag dat de Heer is opgestaan uit de dood het nieuwe begin van de week.
We spreken in de bijbel dan ook over twee verschillende weken. In het nieuwe testament vieren we dat het Heer is opgestaan uit de dood; de eerste dag van de nieuwe week.
Mensen denken dan ook foutief dat je zondag niet mag werken. Maar dat is van vrijdagavond tot zaterdagavond. God heeft ons geboden de Sabbat te rusten, niet de dag dat de Heer is opgestaan uit de dood. Deze dag moeten we alleen gedenken. Keizer Constantijn was het die rond het jaar 321 de zondag als officiële rustdag afkondigde. Dit om te zorgen dat niet iedereen ‘n andere dag rust in acht nam. En dat houden wij nu nog steeds netjes aan.
Tevens houden we tegenwoordig de NEN 2772 aan.
NEN 2772 is de Nederlandse Norm, vastgesteld door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) die de nummering van de weken beschrijft.
Deze norm stelt dat de week begint op een maandag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God werkte 6 dagen en rustte de 7de dag uit. Dat uitrusten deed hij niet aan het begin van zijn werkweek maar aan het einde. De rustdag, zondag, is dus de laatste dag van de week en maandag de eerste dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Je vergeet iets. En het is nog wel je eigen naam :) Zondag is de eerste dag aangezien Zaterdag de oude rustdag is. Zaterdag was Sabbat en de Christenen hebben er de zondag van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was God al Joods toen hij de wereld schiep?
volgens mij op maandag.
ze praten altijd over he weekend, dat is verbasterd van weekeind, dus begint de nieuwe week logischerwijs op maandag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zondag is in feite de eerste dag omdat de Sabbat (zaterdag) de laatste is.