Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat zijn de rechten dat je thuis hebt voo een 18jarige?

Ik ben net 18gewordeb en ik woon bij mijn echte mama en stiefpapa,in mijn situatie thuis gaat het heel slecht omdat ik mishandelt wordt fysiek (soms) en heel vaak psychisch door de stiefpapa. Welke rechten heb ik thuis wanneer ik 18 ben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
891
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Heb je er al eens over nagedacht om die kl... een flinke schop of knal terug te geven? Wie denkt hij wel niet dat hij is?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Voor het samenwonen in een familie geldt altijd aanpassing. Rechten heb je, maar nooit ten koste van anderen. Dat geldt ook voor alle andere gezinsleden, ouders zowel als kinderen.
Je kunt het best op korte termijn voor een eigen onderkomen zorgen als je mishandeld wordt en je niet prettig voelt. Je mag het huis verlaten en je ouders blijven verantwoordelijk voor je basis, dus kan je bij hen aankloppen voor een minimale financieele bijdrage. Maar vraag aan je huisarts om een adres waar je hulp kunt krijgen, want die heb je wel nodig. Het allerbeste.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Wettelijk gezien ben je volwassen en mag je alles zelf beslissen. In het huis van een ander (ook familie / ouders) heb je je in principe te houden aan hun regels.
Echter... alleen als die regels binnen de wet vallen.
Mishandeling etc. is strafbaar.
Je kunt daar aangifte van doen maar of de sfeer daardoor verbetert betwijfel ik.

Je kunt bij algemeen maatschappelijk werk in je gemeente gratis hulp krijgen om op kamers te gaan.
Ze helpen je met advies over contracten, budgetteren en misschien lukt een gesprek met je (stief)ouders met hun hulp zodat ze je financieel steunen.
Indien dat niet lukt weten zij de weg naar de regelingen waar je recht op hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding