Is de gasprijs in Nederland vrij ( gebaseerd op vraag en aanbod ) of is de gasprijs niet vrij ( dus door de staat cq GasUnie , Gasterra bepaald) ?

Gelezen in de krant en op internetsites: De markt wordt overspoeld door aardgas door de recente vondst en winning van "Shale Gas " in de Verenigde staten. Het gevolg is dat de VS geen gas meer hoeven importeren , dat gas dat normaal wordt geimporteerd door de VS ( onder andere uit Qatar) wordt tegen dumpprijzen op de wereldmarkt verkocht.

Kunnen Nederlandse consumenten binnenkort een verlaging van de energierekening verwachten ? Vraag en aanbod zou de gasprijs voor de consument lager maken bij een open energie markt .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

In nederland is de gasprijs gekoppeld aan de olie prijs. Dus in denk niet dat dat gaat gebeuren
ronron1212
13 jaar geleden
Zoals ronron al aangeeft, is in ons land de gasprijs ( m.i. geheel ten onrechte) gekoppeld aan de prijs van de olie.
Dus,al is de hele aarde vergeven van de gasvelde,wij blijven ons scheel betalen voor iets wat uiteindelijk ons aller eigendom is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb dank, oh eerbiedwaardige ezel!