Als iemand geen id kaart bij zich heeft als hij drank of sigaretten gaat kopen kan het hem dan geweigerd worden? (zie uitleg)

Ook al is deze persoon duidelijk oud genoeg, en daarmee bedoel ik 30+

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan geweigerd worden.

Hoe dat zit:

De winkelier mag om ID vragen als voorwaarde voor het verkopen van drank of sigaretten.

De koper mag het tonen van zijn ID weigeren, de winkelier is namelijk geen opsporingsambtenaar. Antwoorden als 'je moet het altijd bij je hebben en tonen' gaan in dit geval dus niet op.

Maar: net zoals jij niet verplicht kan worden om je ID te tonen aan de winkelier, is de winkelier niet verplicht om jou iets te verkopen als aan zijn voorwaarde voor verkoop (tonen ID) niet is voldaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
perfect antwoord+

Andere antwoorden (6)

Ik denk het wel, als je id kaart gevraagt wordt moet je die kunnen tonen, eigenlijk hoor je je id altijd bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, wettelijk hoor je vanaf je 12e altijd als je buiten je huis bent, een ID op zak te hebben, en die te tonen wanneer erom gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho even, natuurlijk niet als zómaar iemand erom vraagt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet niet, maar het moet wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is een verplichting waar een winkelier niets mee te maken heeft.
over het algemeen word alleen naar een id kaart gevraagd als de verkoper twijfelt aan je leeftijd meestal is dat 16 jaar bij drank en sigaretten. Maar ik denk niet als iemand van 30 er naar gevraagt word of je moet er wel heel jong uit zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet, want buiten de officiele instanties mogen geen "gewone" andere burgers iemand om hun legitimatie vragen. Zij zijn hiertoe niet bevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verkoop op mijn werk sigaretten en als ik betrapt word ze te verkopen aan iemand beneden de 16 levert mij dat persoonlijk een boete op van 500 euro. Bij elke twijfel wordt er gevraagd om ID, heeft iemand die niet bij zich dan sorry, kun je bij mij echt geen sigaretten kopen. Het is verplicht je te legitimeren als je alcohol en rookwaar kopen wilt van je 16e tot je 21e!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso: vrágen mag altijd. Ik mag jou vandaag om je ID vragen als ik dat wil. Dat jij (omdat ik geen opsporingsambtenaar ben) niet verplicht bent het te tonen, is een ander verhaal.
Volgens mij ben jij als winkelier niet verplicht om iemand iets te verkopen. Dus als jij er eerst ID voor wilt zien als winkelier, of voor mijn part wil je dat je klanten eerst een kwartier de horlepiep dansen, dan mag je dat volgens mij gewoon vragen.

Zo lang je het maar van tevoren aangeeft, en zo lang het maar geen discriminatie op verboden gronden is. Mensen weigeren die zich niet willen identificeren is volgens mij best toegestaan, zo lang je het maar zonder aanziens des persoons doet. Als jij alleen van Marokkanen of alleen van vrouwen of alleen van homo's of zo identificatie wilt zien en van de rest niet, dan komt artikel 1 van de grondwet (gelijkheidsbeginsel) om de hoek kijken.

Of een klant eraan meewerkt is iets anders; een winkelier mag natuurlijk niet van jou EISEN DAT je je ID laat zien, maar mag volgens mij best VRAGEN OF je je ID wilt laten zien en als je dat niet wilt, je gewoon geen pakje peuken verkopen.

Maar dit soort vraagstukken is altijd moeilijk, denk maar eens aan doorbitches/uitsmijters die op uiterlijk, geslacht etc. selecteren. Die komen dus normaal gesproken ook gewoon weg met pure discriminatie.

Dan is er geloof ik ook nog een verschil tussen "open" en "besloten" gelegenheden, en gelegenheden met of zonder lidmaatschap. Je mag best een club opstarten voor mensen met een kromme pink en dan alleen maar mensen met een kromme pink toelaten in de club. Als jij dan een besloten feest geeft voor die club hoef je ook anderen niet binnen te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet is daarin duidelijk beneden een bepaalde leeftijd moet men aan die regelgeving voldoen. Indien iemand 30+ is zal er geen reden voor een ID zijn, het onderscheidt tussen iemand van 18 en 20 is wel moeilijker, dat geldt natuurlijk ook voor 16 en 17. Dus er moet een aannemelijk reden zijn om iemand voor een bepaald type aankopen zijn ID te vragen.