kun je de zachte g afleren?

ik woon nu in Limburg en verhuis in juli naar Amsterdam.

Ik heb een zachte g en wil daar echt vanaf, is dat mogelijk? En hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het is wel af te leren, maar hoe ouder je bent, hoe moeilijker het is.
De manier om het af te leren is gewoon heel veeeel oefenen. Begin met het los uitspreken van een 'harde' G. Vraag als het kan iemand uit je omgeving die een harde 'g' heeft, om te luisteren of je het goed doet of dat het nog gemaakt klinkt. Als je het gevoel heb dat je probeert over te geven, dan is ie nog niet goed ^_^ (dat hoor ik vaak op mijn opleiding van de zuiderlingen tijdens de lessen logopedie en algemene taalwetenschap, dat ze dat gevoel hebben, hihi)
Als dit goed gaat, begin dan met woorden die de G als beginletter hebben (goed, graag, gratis, gewoon etc...) en daarna pas met woorden waarin ze in het woord voorkomen (liggen, erger, bergen etc). Gaat dat ook goed? Ultieme uitdaging om ze er goed uit te krijgen met meerdere G's in 1 woord! (Gegroet, genadig...) Hele zinnetjes met elk woord met g is ook leuke oefening (Gijs Gerritsen ging graag goed gekleed gokken enzo...)

Als je zo oefent en straks in Amsterdam woont, zal je geleidelijk aan je G gaan aanpassen. Je hoeft er niet dwangmatig bij elk woord met een 'g' dat je gebruikt op te letten, dat maakt vaak geen verschil. Stel wel bepaalde vaste tijden vast waarop je oefent en er op let (bijvoorbeeld uurtje s ochtends en uurtje s avonds ofzo).

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Misschien een spraakcursus? Je zal het er alleen waarschijnlijk nooit helemaal wegkrijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou inderdaad een cursus kunnen gaan volgen. Zelf heb ik die ook gehad, maar als ik dan weer met iemand praat die dit ook heeft, ben ik binnen de kortste keren weer bij af.

succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spraakles is een mogelijkheid (logopedist), maar ik vind dat ze je maar moeten nemen zoals je bent, tenzij je een representatieve functie hebt; die Amsterdammers weten vaak ook niet het verschil tussen een v en een f.
(ik heb zelf nog een docente Nederlands (VWO) gehad die het voortdurend had over fitaliteit).
Als je voortdurend moet letten op je g dan heb je misschien minder aandacht voor dingen die er echt toe doen. Als sommige Amsterdammers niet over jouw zachte g heen kunnen stappen zijn ze de moeite niet waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst met zingen oefenen? vaak hoor je in zang geen accenten,neem dan wel amsterdamse zangers.
s6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon zelf ook in Limburg. Heb jarenlang in assen gewerkt en iedereen uit het zuiden dacht dat ik uit het noorden kwam. Je leert het met en met af. Hoe langer je daar bent hoe meer je je aanpast. Gaat allemaal vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan best. Oefen eens als je alleen bent om eenvoudige zinnen na te spreken, en na een poosje gaat het steeds beter. Als je zeker genoeg bent, doe het dan ook eens in het openbaar. Vooral in het begin lijkt het wat onwennig, maar dat gaat ook voorbij. En op een gegeven moment gaat het vanzelf. Dan zal het je best meevallen, en op enkele momenten zal je oude zachte G weer terug komen, bijvoorbeeld in emotionele gesprekken (woede of verdriet) omdat het nou eenmaal in je zit. Maar dat is niet erg, dat zit nou eenmaal in je.
Ikzelf ben 'gezegend' met een ontzettend opvallende Twentse tongval, maar normaal gesproken is hier nog maar weinig van te horen. Maar soms, heel soms dan komt het weer naar boven :-) het zit nou eenmaal in me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me wel lastig.
Als je je hele leven al zo praat.
Waarschijnlijk waren je eerste woordjes ook al met de zachte g.
Misschien kun je eens rond op internet kijken,
of een cursus volgen.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles is te leren en ook af te leren maar wie zou de zachte g nu af willen leren?

dat leer je maar op een manier af, en dat is er mee geconfronteerd worden de rest gaat vanzelf met een kleinbeetje inzet