Ik moet een colomn schrijven, maar hoe?

Wij hebben een eerste klassen project maak-je-eigen-magazine daarvoor moet ik nu een colomn schrijven maar ik snap het nog niet helemaal

Uitleg en/of voorbeelden zouden handig zijn.

We hebben vandaag ook een workshop creatief schrijven gekregen van een journaliste van de hitkrant. Maar daar ben ik ook niet veel wijzer van geworden.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit je op het Marnix college ede?

Het beste antwoord

Een column is meestal een stuk commentaar dat elke uitgave (of elke paar uitgaven) door dezelfde persoon worden geschreven. Bij een column is het ook belangrijk dat het flink persoonlijk mag! Het is de bedoeling dat de lezer de columnist leert kennen en op die manier zich betrokken voelt bij het tijdschrift of de krant. Het moet een vertrouwd gevoel geven.

Het is meestal commentaar leveren op nieuws in het algemeen of op ontwikkelingen op bepaalde gebieden. Maar het kan ook heel goed een stukje pure persoonlijkheid zijn, zoals Jacqueline Veldman vaak doet in de Metro. Gewoon over iets dat ze gisteren heeft meegemaakt op kantoor of zo.

Weet je Theo van Gogh nog? Die dikke gast die een paar jaar geleden werd doodgeschoten in Amsterdam oost. Die was overtuigd columnist, en deed uiteindelijk nooit meer wat anders dan over geiteneukers mekkeren (woordspeling van de eeuw? :) ) elke vrijdag in de Metro. Zelfs dat kan dus in een column.

Youp van 't Hek is ook een beroemde columnist (naast dat hij cabaretier is natuurlijk :)). Er zijn zelfs hele bundels uitgebracht van zijn columns.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een column is een kort en krachtig stukje tekst dat vaak over actuele of relevante zaken gaat.

Vaak is een column schrijven ook je eigen ervaring delen. Dat kan op een humoristische of informatieve manier.

Lees in de krant en tijdschriften een paar columns dan krijg je een beter idee.

Toegevoegd na 39 seconden:
Hier wat tips:

http://www.debeep.nl/speciaal-voor/jongeren-vanaf-12-jaar/zelf-schrijven/een-column-schrijven/960
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf en geef vooral je eigen mening over iets wat je aan het hart gaat; dat kan gaan over sport, politiek of jaloerse klasgenootjes of iets ergs wat je onlangs is overkomen (als je er maar en mening over hebt). Je keurt iets dus goed of af, dat is belangrijk.