Als er meerdere landen aan meedoen... dus niet land vs land maar land+land+land+land vs land+land +land +land
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er verschillende invloedrijke landen uit verschillende continenten meedoen spreekt men van een wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er op meerdere continenten door staten en of bondgenootschappen tegelijkertijd betrokken zijn bij een militair conflict en er dus op meerdere continenten gevochten wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het woordenboek op www.vandale.nl moet er gewoon "een groot deel van de wereld bij betrokken zijn":

http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=wereldoorlog

... encyclo.nl zegt dat ook ongeveer...

http://www.encyclo.nl/begrip/Wereldoorlog

Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/World_war is het:
A world war is a war affecting the majority of the world's most powerful and populous nations. World wars span multiple countries on multiple continents, with battles fought in multiple theaters, and last for multiple years. The term has usually been applied to two conflicts of unprecedented scale that occurred during the 20th century, World War I (1914–1918) and World War II (1939–1945), although in retrospect a number of earlier conflicts may be regarded as "world wars". The other most common usage of the term is in the context of World War III, a phrase usually used to describe any hypothetical future global conflict.

De laatste uitleg lijkt mij verreweg het volledigst. Het begrip is subjectief en niet met getallen gedefiniëerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ja, maar die opstand in het Midden-Oosten heeft ook effect op ons! We krijgen te maken met torenhoog stijgende prijzen vanwege de olieprijzen. Nee, dat noemen we dan geen wereld oorlog maar we 'lijden' er wel onder. En er is voortdurend dreiging. Als er miljoenen mensen op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld is er oorlog in mijn optiek. Waar moeten die mensen heen? Theoretisch is jouw of jouw gekopieerde uitleg sterker dan de mijne natuurlijk. Maar ik vind de mijne realistischer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, gekopiëerde uitleg (wel met bron uiteraard)! Beter goed gejat dan slecht verzonnen... :) Maar, mijn uitleg is dat het een subjectief begrip is. Dat betekent dat jij eronder mag verstaan wat jij wilt en ik eronder mag verstaan wat ik wil :) Dus mijn hele punt is dat enige definitieve uitleg prima is maar dat er geen "juiste" uitleg is. Dus jouwe is niet realistischer (maar ook niet minder realistisch) maar wel specifieker. Ik geef namelijk uberhaupt geen uitleg van wat een wereldoorlog is; ik zeg dat het begrip juist op verschillende manieren kan worden uitgelegd (gespecificeerd). Ik ben het overigens geheel eens met jouw uitleg als ik zelf ook een uitleg zou moeten kiezen! Dus we zijn het wel eens denk ik :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SadBunny, tussen ons is het geen 'oorlog'. Wij zijn het eens. Er is dus ook nog geciviliseerd vreedzaam gedrag mogelijk.:-)
Als er meerdere (sterke) landen meevechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moeten landen van verschillende continenten bij betrokken zijn. Dan is het een wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Voor een wereldoorlog hoeft er eigenlijk maar één grootmacht te zijn die een oorlog begint, om te proberen de hele wereld in zijn macht te krijgen en wel ziet hoever hij met alle middelen en trucs daarmee kan komen.
-Ze zullen zoveel als maar mogelijk landen bewerken om met hun mee te doen om dan samen sterker de onwilligen omver proberen te blazen.
-Over de hele wereld is er dan sprake van een tweedeling. Degene die de agressor steunen (met beloftes aan hun van hoge functies) en de overigen, die met alle macht deze vijand de kop moet en zal indrukken.
-Aan welke criteria zou de hele wereld moeten voldoen opdat dit nooit en te nimmer meer kan en mag gebeuren?

-Goeie vraag! Als we eens gingen beginnen met het boek der sedimenten van de aarde te lezen. Om daarmee het overzicht en inzicht met kennis van de ware aard der aarde te verkondigen aan alle ongelovigen.
-Gewoon de basis waar we met twee voeten op kunnen staan. Met standvastigheid en meer houvast kunnen we daarna samen eens omhoog gaan kijken. Stap voor stap met vertrouwen naar één waarheid zonder geloof.
-Eerst Aardsdienst. Daarna voor gevorderden Heelaldienst i.p.v. Godsdienst.
-Wij zijn in ons geheel de natuur en ieder van ons is er een onderdeel van. Het natuurlijk denken hoort daarbij gewoon bij, en er zijn tegenwoordig geen geldige redenen meer om dit te laten verlochenen door achterhaalde historische wijsheden waarop sommige godsdiensten zich nog stoelen.
-De hele geschiedenis wijst er op dat het meer kwaad dan goed heeft voortgebracht voor de mens in het algemeen, ten voordele van groepjes niet meer menselijke machten, die al googlend met mystiek de angst van hel en verdoemenis aan de arme zielen verkochten. De agressors van de ziel zeg maar.
-Ondanks deze moderne tijd bestaan ze er nog, maar meer in de vorm van wolf in schaapskleren als een woekerplant waar we voorlopig nog niet het juiste bestrijdingsmiddel voor kunnen (of mogen) maken.
-90% van alle mensen zijn eigenlijk HARTstikke lief en willen het beste voor allemaal.
-Alleen zij of wij moeten de baas worden in de nieuwe tijd met onze instincten en natuurlijk denken. Een verbod met alles wat er op gericht is om een mens te doden zal onze eerste eis zijn.
-Mensen alle volkeren, verenig u! I have a dream!