Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons geld daar terecht komt waar wij het voor bedoeld hadden?

Toegevoegd na 30 minuten:
en dan praat ik over de goede doelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja om goede doelen

Antwoorden (4)

Hoi!

Ik werk zelf bij een goed doel en het is slim om allereerst te kijken naar hun kosten. Zijn bijv. hun kosten 10% van hun besteedbare fondsen zijn. Je wilt denk ik niet geld stoppen in goede doelen die niet goed hun geld besteden. Ook zegt salaris ook veel over de verantwoordelijkheid van zo'n organisatie. Je kan dan bijv. kijken of de directeur een beetje een normaal inkomen heeft (is ooit een lijstje op internet gevonden van de grote spelers).

Het is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen en reputatie. Je moet ook inzien dat mensen die bij goede doelen werken het vaak wel echt doen voor het goede en zoveel mogelijk projecten willen doen. Kijk eens naar de jaarverslagen. Daar staan vaak geslaagde of lopende projecten van hen in. Hoeveel geld gaat nou eigenlijk naar die projecten.

All met all weet je het dus nooit helemaal weten of het geld er komt en ook niet hoe. Maar als je niets doet, doe je niets. Dus als je iets wilt doen kan je zelf een stichting oprichten of een organisatie zoeken die het best bij je past.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede doelen in je directe omgeving: dierenambulance, asiels, kinderboerderijen, Liliane fonds...
Kun je vooraf afspreken waar voor je geld wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine projecten waarvan verantwoording wordt afgelegd. Je vindt ze bij http://www.akvo.org
Kleine projecten over de hele wereld verspreid. Bijvoorbeeld een waterpomp voor een Afrikaans dorp of de uitrusting van een ziekenhuisje in India.
Je kunt op deze site lezen wat het kost en zien hoe de donaties oplopen. De eindafrekening staat altijd vermeld en als je wilt worden foto's van het resultaat aan je opgestuurd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voorbeeld: http://www.akvo.org/rsr/projects/all/?q=Nyanje&country=all&continent=all 73% is gedoneerd. Bij 100% kan het hele project worden uitgevoerd. Je kunt hier lezen waarvoor het gebruikt wordt en welke mensen je zielsgelukkig maakt met jouw hulp.
13 jaar geleden
Edukans is een heel goed project, het geld wordt besteed om kansarme kinderen toch de mogelijkheid te geven om naar school te gaan. Edukans gelooft in scholing als de meest duurzame vorm van ontwikkeling. Onderwijs maakt weerbaar, geeft kinderen vaardigheden waar ze hun leven lang profijt van hebben. Daarom werkt Edukans aan meer scholen, meer schoolbanken, meer schoolborden, meer boeken en meer leraren in ontwikkelingslanden.

Mijn dochter is via haar school naar Uganda geweest vorig jaar en dit jaar gaat ze mee als begeleidster naar Kenia. Heb haar ook gesponsord. Ze heeft met haar eigen ogen gezien dat elk geld nuttig wordt uitgegeven.
Mijn bedrijf had paar dozen pennen meegegeven, kinderen waren er zó blij mee. Ze schreven met stokjes in het zand. Dus dit was echt een luxe voor ze.