Een hoogleraar is een docent en veelal onderzoeker aan een universiteit. Hoogleraren zijn bij uitstek verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het hun toegewezen wetenschapsgebied en voor de inhoud van het te geven onderwijs op dat gebied.

Een hoogleraar behoort tot het personeel van de universiteit. Het wetenschapsgebied waarop de hoogleraar zijn onderwijs- en onderzoekstaken uitoefent is vermeld in het benoemingsbesluit. Vaak houden recent benoemde hoogleraren een inaugurele rede of oratie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogleraar

Een specialist is iemand die zich specialiseert in een bepaald onderwerp. Hij geeft geen les (kan wel lezingen geven of seminars) aan de universiteit.

http://nl.wiktionary.org/wiki/specialist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij zijn ze beide even goed opgeleid qua specialisme alleen heeft de professor het recht om les te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dat recht hebben meerdere de professor heeft een leerstoel zoals dat heet.
een professor is iemand die aan het hoofd staat van een studierichting op een universiteit. Hij is ook specialist, maar dan ver gevorderd en verantwoordelijk voor de opleiding van nieuwe specialisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arts is de aanspreektitel voor een dokter.
Een dokter is een geneesheer die gerechtigd is de geneeskunde te beoefenen.
Je hebt verschillende geneesheren, zoals een huisarts, een ziekenhuisspecialist, een sportarts, etc.
Een professor (afkorting: prof.) is in Nederland de aanspreektitel voor een hoogleraar.
Een hoogleraar in Nederland is een docent en veelal onderzoeker aan een universiteit.
Een professor-arts is dus een hoogleraar aan een universiteit die tevens de studie geneesheer heeft afgerond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Professor zegt niets meer dan dat de arts die titel mag dragen omdat hij les geeft. Professor is afgeleid van professeur of het frans voor opleider. De arts opleider moet wel naast dokter ook doctor (dr.) zijn, dus gepromoveerd op een onderzoek en verschillende publicaties op zijn naam hebben.