Wat is het nut van de Provinciale Staten verkiezingen?

Waar stem ik straks eigenlijk voor? Wat is de functie van de Provinciale Staten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Provinciale Staten zijn de volksvertegenwoordigers van de provincie. Zij bepalen het beleid van de provincie op de belangrijkste punten, en controleren de Gedeputeerde Staten.
Een bijzondere taak van de Provinciale Staten is dat zij de leden voor de Eerste Kamer kiezen. Dit gebeurt vlak na de verkiezing van de nieuwe Statenleden. Met uw provinciale stem bepaalt u dus indirect de leden van de Eerste Kamer.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @ronron jij was één minuut voor ;;))
De Provinciale Statenverkiezingen zijn ook een belangrijke eerste indicatie over hoe de kiezers oordelen over de eerste verrichtingen van de nieuwe Tweede Kamer en het nieuwe kabinet. Heeft een partij veel stemmen gekregen bij de tweede Kamer verkiezing en dus veel zetels maar doen zij het slecht, dan zal die partij niet veel zetels in de Eerste kamer krijgen.
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/provinciale-staten