Wat gebeurt als de kroonprins- of prinses down syndroom blijkt te hebben?

Stel Amalia, dochter van kroonprins Willem-Alexander, blijkt bij haar eerste bevalling ooit iemand met down syndroom te baren. Wordt deze dan op basis van "de eerste neemt het stokje over" de nieuwe kroonprins? Of wordt deze ongeschikt hiervoor verklaard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vraag me af of het wat zou uitmaken (bv vergeleken met alexander).
misschien word het dan down synkroon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een staatshoofd met het syndroom van Down lijkt mij juist een enig idee. Veel verschil zal het niet maken, zeker als die functie eindelijk eens puur ceremonieel zou worden.
bamibal
13 jaar geleden
Het syndroom van Down gaat, naast verstandelijke beperking, ook gepaard met lichamelijke klachten zoals hartproblemen en een korte levensverwachting. Ik vind het niet zo grappig of "enig".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, Bamibal, en dat weet ik maar al te goed. Maar op die aspecten doelde ik niet, zoals je zult begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het syndroom van Down is het wel duidelijk: deze prins of prinses kan niet koning worden. Maar als het een beperking of handicap is die onzichtbaarder of subtieler is, wordt het lastig.

Antwoorden (5)

Dan wordt de volgende als die er is de troonopvolger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets, Willem-Alexander wordt ook gewoon koning. Hoewel Gilles de la Tourette een veel leuker effect zou geven.

Maar even zonder gein, in bijzondere situaties kan de regering een wet maken waarin staat dat één of meer troonopvolgers geen Koning mogen worden. De regering kan dit alleen in een bijzondere situatie doen.
De Eerste en Tweede Kamer vergaderen samen over deze wet. Ze beslissen samen of ze de nieuwe wet aannemen. Ze kunnen de wet alleen aannemen als twee derde van de kamerleden het ermee eens is.
Dat staat in artikel 29 van de Grondwet:

Artikel 29 GW
1. Wanneer uitzonderlijke omstandigheden daartoe nopen, kunnen bij een wet een of meer personen van de erfopvolging worden uitgesloten.
2. Het voorstel daartoe wordt door of vanwege de Koning ingediend. De Staten-Generaal beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. Zij kunnen het voorstel alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.

Dit artikel is speciaal ontworpen voor gevallen waarbij gedacht moet worden aan duidelijke ongeschiktheid voor het koningsschap door lichamelijke of geestelijke gebreken. Of aan een troonopvolger met een met de belangen van land en volk strijdige houding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je je dan afvragen voor iedere ziekte, handicap, of wat voor omstandigheid dan ook.

Wanneer zou een mogelijke troonopvolger geen Koning mogen worden? Daarvoor kan een aantal redenen zijn. Bijvoorbeeld als de troonopvolger het werk van een Koning niet kan doen omdat hij een geestelijke handicap heeft. Of als de troonopvolger het werk van een Koning niet kan doen omdat hij een ernstige lichamelijke handicap heeft. Of als de troonopvolger dingen doet die slecht zijn voor het land.

Daarvoor is Artikel 29 van de Nederlandse Grondwet: Uitsluiting troonopvolging

1. Wanneer uitzonderlijke omstandigheden daartoe nopen, kunnen bij een wet een of meer personen van de erfopvolging worden uitgesloten. 2. Het voorstel daartoe wordt door of vanwege de Koning ingediend. De Staten-Generaal beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. Zij kunnen het voorstel alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er dus vanaf hoe zwaar men op het moment van de opvolg-keuze aan dat syndroom tilt. Indien men het onder de, bij wet bepaalde, uitzonderingsmaatregelen klasseert dan wordt dat bepaald wetsartikel gevolgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag laatst bij Ivo Niemand een spaanse jonge man met het syndroom van Down, die een universitaire graad had behaald.
Die jongen bedoel ik, niet het syndroom.
Dus het op bezoek gaan in verre landen en het openen van een nieuwe Hema, moet toch te doen zijn, vooral in aanwezigheids van al dan niet koninklijke souffleurs.
Denk niet, dat iemand het verschil merkt, misschien met uitzondering van enkele uiterlijke kenmerken.