Is spijbelen wanneer je geen leerplicht meer hebt strafbaar?

Ik ben nu 18 jaar, zit op het vwo en heb een havo-diploma. Kan ik dan alsnog een boete krijgen of iets dergelijks bij veelvoudig spijbelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Niet strafbaar in de zin dat je een boete krijgt wegens ontduiking van de leerplicht.

Dit betekent echter niet dat je "zomaar" kunt wegblijven op zelfgekozen momenten. Je staat ingeschreven op school. Daarbij horen rechten en plichten, de regels van het huis (de school in dit geval). heeft "huisregels". Daar moet je je ook aan houden.
Computoon
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Juist zo is het +
tinus1969
6 jaar geleden
In het bijzonder: scholen kunnen aanwezigheid eisen in PTA (en dus geen diploma geven bij teveel ongeoorloofd verzuim). Dit is ook op HBO normaal.