Wat is een zwaarder vergrijp, winkeldiefstal of mishandeling?

Mijn vriendin is advocate en verleent vaak prodeo haar diensten aan diverse mensen. Gisteren had ze 2 van zulk soort zaken. Nadv hadden we daarover een gesprek, de persoon in kwestie had brood gestolen(meerdere malen) en ontving een bijstandsuitkering, de ander had uit wanhoop(ook in de bijstand, financieel aan de grond) geen controle meer over zijn emoties en zijn partner mishandeld.
Zijn deze zaken deze mensen uberhaupt wel aan te rekenen, onder zulk soort omstandigheden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk zal er altijd recht gesproken moeten worden.
Het zou mooi worden als arme mensen en/of mensen met emotionele problemen niet aangerekend zou worden op het feit dat ze stelen of mishandelen.

Maar er bestaat gelukkig ook nog ziets als 'verzachtende omstandigheden'.
En een goed rechter weet wanneer hij/zij die moet toepassen in de beoordeling van de strafmaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind persoonlijk dat als mensen lichamelijk letsel wordt aangedaan dat dat erger is dan bijvoorbeeld diefstal.

Dus in mijn ogen is mishandelijk zeker een zwaarder misdrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mishandeling is een zwaarder vergrijp. ALTIJD. Bij diefstal van brood gaat het om een pure natuurlijke behoefte: eten. In dit geval is de slachtoffer een supermarkt, en die kan makkelijk een brood missen (al blijft het natuurlijk wel een misdaad) Met iemand mishandelen los je geen enkele natuurlijke behoefte op, je eigen positie wordt er alleen nog slechter van, zoals het verliezen van vrienden die je zouden kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hen in mindere mate aan te rekenen. Op de een of andere wijze dienen deze mensen goed en liefdevol opgevangen en begeleid te worden, hetzij binnen eigen kringen hetzij extern/professioneel. Het is geen makkelijk leven voor deze mensen.
Als antwoord op de vraag wat zwaarder is aan te rekenen, is mishandeling. Dit kan en mag nooit. Eten hebben we allemaal nodig, een lichamelijk toegetakelde partner heeft niemand nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je geen controle meer hebt over je emoties zou je hulp moeten zoeken.
Er zijn heel veel mensen die het moeilijk hebben en niet dat soort dingen doen.
Als je dat die mensen niet aan kunt rekenen. dan kun je een pedofiel ook niet aanrekenen dat hij aan kinderen zit als hij een slechte jeugd heeft gehad.

Een brood stelen vind ik minder erg aangezien dit niet emotioneel belastend is voor het slachtoffer. Of hij moet het met een pistool hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo'n ****** onzin er bestaan geen verzachtende omstandigheden om iemand te mishandelen....... dus diegene mag lekker vakantie houden in de cel ...

Toegevoegd na 27 seconden:
en mishandeling is btw erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het stelen van een brood is niet minder erg dan het stelen van een auto,in beide gevallen neem je iets weg wat je niet toebehoord, in de bijstand zitten is geen excuus wat het minder erg zou maken,de bijstand is ervoor om te zorgen dat je niet hoeft te stelen, maar laat je wel de keuze tussen bijvoorbeeld het kopen van rookwaren of het kopen van voedsel. ook voor mishandeling is het geen excuus,maar om nu direct op basis van deze sumiere gegevens te zeggen dat het een of het ander erger is vind ik een beetje teveel van het goede.Het zou kunnen dat de partner de dadaer zolang getreiterd heeft dat deze geen andere uitweg meer zag,dan een klap te geven,als de ontvangende partner dan toevallig veel kleiner is en de klap wat ongelukkig uitvalt is er al snel sprake van mishandeling,maar het motief is alhoewel de daad niet goed te praten is wel enigzins te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is een excuus om iemand te slaan denk ik, hoe wanhopig je ook bent!
En vwb de bijstand, die is helaas zo triest laag in veel gevallen, dat je er net niet dood van gaat maar verder is het in sommige gevallen allang niet meer in aan de orde, de keus tussen rookwaren of voedsel. Voedsel halen bij de voedselbank en dan hopen dan er niets stuk gaat of iets dergelijks en dat je net al je vaste lasten kunt betalen. Dat is voor veel mensen de trieste werkelijkheid!