Wat zou jij doen als men aan jou vraagt om tijdens werk minder met een collega te praten aangezien deze coll. al in de gaten wordt gehouden?

Er wordt gezegd door een leidinggevende ´collega´ dat het functioneren van deze collega ter discussie staat( dat hij/zij onder de loep ligt).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ten eerste is het absoluut niet professioneel van die leidinggevende om jou op de hoogte te brengen van het disfunctioneren van je collega. Hij schendt daarmee de privacy van die werknemer.

Ik zou tegen die leidinggevende zeggen dat hij dat soort dingen niet met ander collega's hoort te bespreken. Verder zou ik mij er weinig van aantrekken en normaal blijven omgaan met je collega. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn/haar disfunctioneren. Je mag toch gewoon praten met een collega?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het ligt eraan hoe ik tegenover deze collega sta. Als ik hem of haar graag mag, zou ik hem (buiten werktijd om) waarschuwen dat hij/zij onder de loep ligt.
Zelf zou ik het praten met hem/haar op het werk wel verminderen, het verzoek zal niet voor niets gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mijn idee, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn idee niet. Sterker nog, ik vind het naar chantage ruiken als een leidinggevende mij zou vragen om niet meer (zoveel) te praten met een collega die in de gaten wordt gehouden. Hoe mijn leidinggevende over mij denkt zou moeten afhangen van mijn werkzaamheden, en niet van de omgang met welke collega dan ook.
Zielig om zo iemand dan direct te isoleren, dus het is een slechte leidinggevende
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijne ook niet. Heb je dan geen eigen mening? Zoiets kan je toch zelf wel beoordelen? je laat je toch niet door iemand vertellen met wie je wel enn niet om mag gaan? En daarnaast, ook niet mee bemoeien en gaan 'klikken', wat schiet je daar nu mee op. Straks mag je dan zelf ook nog vertrekken...
ik zou minder met haar gaan praten, behalve over werkgerelateerde zaken.
teveel kletsen onder het werk is sowieso niet goed, hoewel het met mate een goed smeermiddel is.
als ik deze collega sympathiek vind, en van goede wil, dan zal ik hem/haar inseinen, zodat hij/zij daar actie op kan ondernemen.
ik zou het netter vinden als ze een functioneringsgesprek kreeg, in plaats van dat jij die info krijgt.
14 jaar geleden
Ik vind het onprofessioneel, wat je in zo'n geval doet is een leertraject in een stappenplan maken voor die gene die niet functioneert.
Je gaat daar geen ander personeel bij betrekken. De gene die niet functioneert moet bepaalde doelen halen in een bepaalde tijd. Ik zou er kritische vragen over stellen en je afzijdig houden en objectief op stellen tegen over die collega. Dit kan echt niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit zo aan jouw wordt gevraagd dan is er goed mis met de leidinggevende.
Of het moet goed bedoeld zijn geweest.
In de trant van:
Wil je haar niet afleiden dan kan ze nog bewijzen dat ze wel goed is functioneert en hoeft ze niet ontslagen te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de leidinggevende vertellen dat ik het niet fijn vind om dergelijke informatie over mijn collega te krijgen.
Ik zou hem vragen wat hij wil impliceren met de vraag om minder met deze collega om te gaan. Is dit soms een stille hint richting mijzelf, en zo ja, dan zou ik dat graag weten en dan zou ik ook niet willen dat deze leidinggevende mij zo zou bespreken met een collega van mij.

Maar als ik de betreffende collega graag mag zou ik gewoon zelf met hem om blijven gaan en hem zeker niet isoleren. Het is toch verschrikkelijk als je als een soort paria door je collega's wordt behandeld omdat die bang zijn voor hun leidinggevende?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja een leidinggevende kan dit om verschillende redenen zeggen.

Het is niet netjes om dit tegen jou kenbaar te maken.

Maar ook kan het zijn dat jullie beiden in de gaten worden gehouden. Dat hij zich ergert aan het kletsen van jullie kant.
Door elkaar niet uit te laten spelen is het verstandig om dit met haar/hem te bespreken. En of deze daar wel van weet en samen af te spreken minder met elkaar te kletsen. (soms is mailen makkelijker) omdat dit gezien kan worden als werk.

Wees verstandig en volg deze raad op. En jij kan naar je leidinggevende gaan waarom hij dit zo heeft gezegd terwijl je dit niet hoort te weten. Dat jij dit niet als prettig hebt ervaren. En hij je later niet kan verrassen dat er klachten komen van anderen over jullie kletsgedrag.