Waarom is Bahrein zo belangrijk voor amerika wat iran betreft als ze daarmee in oorlog gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bahrein heeft al lang intensieve contacten met de VS. Niet alleen wegens de olie, maar Bahrein koopt militaire goederen in de VS (wapens, heli's, tanks, enz), en de VS gebruikt Bahrein als uitvalsbasis (zoals ook in de Golfoorlogen).
Er wordt veel getraind: samen in Bahrein maar ook Bahreini die in de VS getraind worden.
Bahrein is het hoofdkwartier van de Vijfde Vloot van de VS.
Bahrein, Saudi Arabië, Oman, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar vormen samen de Gulf Cooperation Council (GCC).
Bahrein hàd goede contacten met Iran tot er in '81 een complot in het land ontdekt werd waar Iran achter zat.

Dit en nog heel veel meer: http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/26414.htm