Mag je zelf bepalen of je aangifte doet van mishandeling of kan de politie op basis van je verhaal besluiten dat dit niet is toegestaan?

Ik ben gister in de bibliotheek door een iemand zonder reden, zonder enkele probleem aangevallen, Hij heeft naar mij gerend mijn keel met zijn 2 handen gepakt en dan heb ik mijn rugtas en drink op grond gegooid en gepropeerd weg te rennen, hij heeft achter mij gerend maar mij kon niet pakken. Ik heb de politie gebeld die ene man voor mij ging uit de bibliotheek en toen weg ging heeft hij mij bedreigd, ik heb hem gevraagd om te wachten voor de politie maar hij ging we.
2 politie genten bij mij gekomen hebben ze mij gevraagd hoe de stuatie begoonnen, ik wilde aangifte doen maar politie zegt dat het niet kan omdat je weg gerend en hij heeft jou niks gedaan.
Ik ben juridische loket geweest en ze zeggen je mag wel aan gifte doen, politie zegt nee. Politie zegt in de wet mag iemand poging doen mishandelen is niet strafbaar en ik de wet niet zelf gemaakt.
Ik vraag me nu af? hij heeft mijn keel met zijn 2 handen gepakt en ik ben eidenlijk bij hem weg gegaan en heeft hij achter mijn gerend om mij te pakken. Ik ben slachtoffer maar ik kan geen aan gifte doen en juridische loket zegt dat ik kan niet in aanmerking komen voor een rechtsbijstand uitkering voor zo een zaak. Kan iemand mij vertellen? Mag ik zomaar iemand aanvallen en zijn keel pakken ?
Hij heeft mijn keel gepakt, zinder toestemming iemand raken ook strafbaar of niet.

alvast bedankt voor antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K

Antwoorden (7)

Zeker mag dat. Dit word aangifte van mishandeling. Sterker nog, het bij de keel grijpen kan als poging tot doodslag worden gezien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je mag dus nooit iemand aanvallen en bij de keel pakken. ( in deze situatie dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk moet je aangifte doen!

de politie-agenten zeggen soms iets wat niet waar is.
je 2 dingen doen:
of je gaat terug naar het politiebureau en doet alsnog aangifte, neem iemand mee, vriendin/ vriend/ broer/ zus/ moeder
of je belt de politie en doet telefonisch aangifte.

(misschien kan je ook via internet aangifte doen dat weet ik niet.)

Toegevoegd na 3 minuten:
AANGIFTE
Indien u slachtoffer bent geworden van een delict, neemt u dan zo snel mogelijk contact op met de politie. Dit kan via 112 (bij spoedzaken) of 0900-8844 (geen spoed, wel politie). De politie kan u vervolgens vertellen wanneer u aangifte kunt doen en u adviseren over de manieren waarop dat kan. Wilt u op internet lezen over waar, wanneer en het nut van aangifte doen, dan leest u dat hier.

Aangifte voor bedrijven
Internetaangifte voor bedrijven biedt u de mogelijkheid gemakkelijker namens uw bedrijf of andere bedrijven waarvoor u gemachtigd bent aangifte te doen.
Ga naar Aangifte voor bedrijven, voor hulp kunt u de handleiding raadplegen.
Winkeldiefstal met bekende dader
Er bestaat een landelijk aangifteformulier voor het doen van aangifte van winkeldiefstal waarbij een verdachte is aangehouden. Het ingevulde formulier kan worden meegegeven aan de politie wanneer deze de verdachte komt ophalen. Het formulier is te bestellen bij de SDU of te downloaden.

Aangifte doen
Kies in de lijst hieronder de plaats waar het delict heeft plaatsgevonden en klik op "Kies".

Toegevoegd na 2 uur:
aanvullig: je vraag is eigenlijk of de politie voor jou mag uitmaken of aangifte wel of niet is toegestaan !

dat is zo, als je goed kijkt heeft de politie een adviserende rol voor het publiek, dan is het antwoord dus JA.

maar in jouw geval is het absoluut een verkeerd besluit / advies van de politie, je bent aangevallen en deze man heeft je keel dicht geknepen,
dus duidelijk een geval van AANGIFTE doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En sommige agenten zijn liever lui dan moe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@samuel: dát was ik vergeten te melden! helemaal met je eens...
Volgens mij maakt het totaal niet uit wat er precies gebeurd is, als je van mening bent dat er een misdrijf is gepleegd jegens jou mag je altijd aangifte doen.

Of er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf beslist de rechter, niet de politie. Volgens mij mag de politie niet zomaar weigeren een aangifte op te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, denk dat de rechter wel verbaasd zal zijn zoiets te horen.
Nou ja, volgens artikel 300 van het wetboek van strafrecht, is een poging tot mishandeling inderdaad niet strafbaar: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/300.html
Maar als jouw keel beurs is, dan is de mishandeling wel degelijk geslaagd, en is het dus geen poging meer.

Daarnaast zeg je dat je bedrijgt bent. En ook dit is een strafbaar feit: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/285.html

Dus jij mag absoluut aangifte doen.
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Vluchten voor je leven lijkt me logisch eigenlijk. En het is bullshit dat je daardoor geen aangifte kan doen. Een mes op zak is geen oplossing. Wat wil je daarmee gaan doen? Hem neersteken? Dat is ook strafbaar. Als je niet meer naar de bieb gaat, bestel je van te voren je boeken via internet, en dan hoef je alleen maar naar binnen om ze op te halen, en weer naar buiten. Als hij denkt dat je niet meer komt, blijft hij misschien ook weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgelachen hierom? Ik zou wel eens willen weten wat die 'lachers' dan zelf zouden doen in die situatie... Zelf in ieder geval geen mes meenemen, daar krijg je problemen mee. Neem in dat geval een mini spray-deo of mini busje haarlak mee in je zak, en spuit daarmee in zijn ogen, als hij nog eens te dichtbij komt. Dat mag wel, en de kans is groot dat die aanvaller het niet zo snel meer zal doen!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat je weg moet. Maar goed, de politie neemt je kennelijk niet serieus. Ja dan weet ik ook niet wat je moet doen. Dus ik ga denken, Wat zou ik doen...ik schopte hem verrot en dan wel zonder betrapt te worden. Maar dat is ook een slecht advies...dus vandaar dat ik zei, ga even een tijdje niet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat heet pepperspray en valt onder de wapenwet. Dus dat mag je ook niet hebben, maar haarlak doet ook lekker pijn. En anders muscle ovenreiniger, wel een grote fles, maar gegarandeerd succes, en als iemand vraagt waarom je dat in je tas hebt..."je hebt dit net gekocht, en je bent nog niet thuis geweest" Waar is de kassabon? "Bij de cassiere achter gelaten"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed advies @heerv ! een busje lak of spray, maar wat dacht je van zo'n simpel en heel dun goed in de hand liggend busje "slotspray" is kleiner en hanteerbaarder en dat doet ook pijn hoor !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het heel vreemd dat niemand van de bibliotheek heeft ingegrepen want meestal loopt daar ook beveiliging rond.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou, bij onze bieb loopt ook geen beveiliging rond, alleen een aardig oud mannetje en een paar dames, maar dat lijken mij niet van die types die meteen ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ligt aan de grootte van de gemeente denk ik en we weten niet waar vs woont ?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee dat is waar, maar ik zou Amersfoort ook niet klein noemen ;-) en daar woon ik, zonder beveiliging in de bieb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou heerv, inderdaad is amersfoort verre van klein te noemen, maar misschien had ik moeten zeggen grootte en ligging van de gemeente, dat heb ik toch maar gewist! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in Rotterdam dus wel,ook niet verwonderlijk als nummer 1 op de lijst als crimineelste stad van het land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maria, hier in rotterdam is de vs vraag van toepassing: wij hebben wel beveiliging (waar niet) en wel politie die weigert aangifte te accepteren... maar vs kan wel op het platteland wonen met (net als heerv) een bibliotheek met oudere vrijwillige dames ...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha platteland kostelijk :-D
Je bent verkeerd geïnformeerd door de politie.
Je mag wel aangifte doen.

Persoonlijk zou ik dit zeker doen!

Dit valt onder 'fysiek geweld' en is verboden.

Mocht je aangifte doen, zou ik mezelf 'burgerlijke partij' stellen.
Dit betekend dat je recht hebt op rechtsbijstand en dat je een schadevergoeding kan eisen.
Tevens word je dan op de hoogte gehouden van wat er gebeurd.

Veel succes en sterkte!

SimonClarys
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zulke lange antwoorden? Je naar je keel grijpen is mishandeling,en dus volsta je om aangifte te doen. De Politie mag dit niet weigeren.

Als de Politie het blijft weigeren, zou ik de Nationale Ombudsman inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De politie is verplicht om je aangifte op te nemen volgens het wetboek van strafvordering artikel 163, lid 5.

Artikel 163, lid 5:
[5.] Tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161, zijn de opsporingsambtenaren, en tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162, de daarbij genoemde ambtenaren verplicht.

Als de politie weigert om de aangifte op te nemen dan kun je een artikel 12 starten (12 Sv-procedure)via het kantongerecht.

Artikel 12
Wordt een strafbaar feit niet vervolgd, de vervolging niet voortgezet, of vindt de vervolging plaats door het uitvaardigen van een strafbeschikking, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen, dan wel de strafbeschikking is uitgevaardigd. Indien de beslissing is genomen door een officier van justitie bij het landelijk parket of bij het functioneel parket, is het gerechtshof te ?s-Gravenhage bevoegd.
Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen.

Ze zijn dus verplicht om het op te nemen anders zijn ze zelf strafbaar.

Succes,

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je niet weet hoe het moet dan kan het juridisch loket je hierbij wel helpen.

Politie moet aangifte opnemen anders zijn ze strafbaar. Dan mag je zelfs een aangifte tegen hen doen. Vraag maar eens na bij juridisch loket.