Ik weet dat Australie vroeger in handen was van groot- brittannië maar is dat nu nog steeds ?? of is australie onafhankelijk geworden??

Australie bij welk land hoort het nu ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiki?

Antwoorden (3)

Is zelfstandig geworden. Samen met nieuw Zeeland heet dat gebied Oceanie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestuursvorm
Zes toenmalige Britse koloniën, Nieuw-Zuid-Wales, Tasmanië, Queensland, Victoria, Zuid-Australië en West-Australië werden in een federale staat verenigd. Iedere deelstaat heeft een eigen regering, rechterlijke macht, grondwet en overheid met een eigen gekozen premier.
Federaal zijn het de Australische Senaat en het Australische Huis van afgevaardigden die het Australische Parlement vormen.

Regeringsleider is de Minister-president van Australië.
Het gemenebest heeft bovendien twee zelfregerende gebieden: het Australisch Hoofdstedelijk Territorium (het gebied van de federale hoofdstad Canberra en het Noordelijk Territorium met Darwin als hoofdstad.
Tot het gemenebest behoren ook: Jervis Bay Territorium aan de Australische oostkust, Christmaseiland in de Indische Oceaan, Norfolk in de Stille Oceaan en Heardeiland en McDonaldeilanden in de Zuidelijke Oceaan.

Het Gemenebest van Australië is naast een federale parlementaire democratie ook een parlementair (constitutioneel) koninkrijk met als staatshoofd Elizabeth II van Australië met de titel Koningin van Australië.
De troonopvolger van de natie is kroonprins Charles.
In iedere deelstaat wordt het staatshoofd vertegenwoordigd door een gouverneur en in de federale overheid door de gouverneur-generaal.
Het staatshoofd wordt in het gemenebest vertegenwoordigd door de Gouverneur-Generaal van Australië, die door de Kroon wordt aangesteld op advies van de Australische minister-president.
Hoewel de meeste taken door de Gouverneur-Generaal en stedelijke gouverneurs worden uitgevoerd zijn er enkele die het staatshoofd zelf uitvoert door persoonlijke aanwezigheid.
In een referendum in 1999 is uitgesproken dat de bevolking van Australië een overgang naar een republiek afwees.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord kan best goed zijn, maar om als kennispartner een link van een scholier te geven vind ik niet echt handig..
Australië is onderdeel van de Commonwealth, zie onderstaand filmpje voor de uitleg, het is niet makkelijk!