Waarom bestaat de reclame code commissie?

In een vrij land als Nederland moet alles gezegd kunnen worden.. Waarom is er dan een commissie die zich bezig houd met wat wel en niet door de beugel kan qua reclame?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt de RCC zien als betutteling. Dat zou het ook zijn als reclamemakers goede smaak zouden hebben en enig benul van beschaving en daarnaast wars zouden zijn van banaliteit. Dat is helaas niet zo en daarom moet de RCC ingrijpen. Maar angezien de leden van de RCC ook belangen hebben is dat ingrijpen in vele gevallen willekeurig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Reclame kan al te misleidend zijn (maar volgens mij kijken ze daar niet zo druk naar, want bijna niets wordt getoetst) en soms kan reclame in strijd zijn met de goede zeden.
Als die commissie echt werkte zou er weinig de toets doorstaan, maar ja die jongens moeten ook wat verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
De Reclame Code Commissie komt, voorzover ik weet, alleen in actie na een klacht, dus (vrijwel altijd) nadat de reclame al is uitgezonden. Van te voren toetsen doet deze commissie dus niet.
wat feniks zegt voor de zeden maar hier gaat het ook wel eens fout.
maar idd al die reclame de laatste jaren voor het lenen van geld, daar zei ik jaren geleden al tegen mijn man dat het niet door de beugel kon (ik bedoel, dat wij daar niet in gaan trappen, je gaat eerst sparen en dan koop je een open haard, nieuwe keuken.)
nu pas wordt er voor gewaarschuwd als die reclames op tv komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is dan wel een vrij land, maar je kan niet alles zeggen wat je wilt. Die commissie is er dus om bijvoorbeeld discriminatie tegen te gaan.
Daarnaast let die commissie ook op waarvoor de reclame is, voor bepaalde producten mag bijvoorbeeld geen reclame gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze commissie is er om ons te betuttelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie de Reclame Code Commissie maar als moderatoren van www.goeiereclame.nl ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het RCC is er gelukkig nog wel. Het heeft ook niets met de democratie te maken. De toets die uitgevoerd wordt is gericht op volksontwrichtige kanten van de zaak en het moet verantwoord zijn voor kinderen. Sexualteit wordt bewaakt. De boodschappen moeten voldoen aan normen die direkt met het produkt te maken heeft, en of deze bedoeling verantwoord wordt. Soms gebeurd het ook wel dat bepaalde shots worden weggehaald. Het reclame produkt moet enigszins verantwoord zijn aan de behoefte van de koper en op zodanige manier dat het geen schade of aanstoot veroorzaakt aan de bevolking. Dit volgens het regelement van CRR zelf. Reclame heeft een enorm psychologisch effect, sommige mensen hebben er een hekel aan. Het is daarom maar goed dat deze commissie bestaat, anders wordt je ongewild geindoctrineerd met de meest smakelose kanten van de maatschapij die ook bestaan in en om ons leven. Addy