Wat houd een noodbevel in, in het geval van de gemeente Apeldoorn? (zie gelinkte artikel)

In onderstaande artikel van nu.nl staat het volgende:

De gemeente Apeldoorn heeft via een noodbevel geregeld dat monteurs ook naar binnen kunnen op adressen waar niemand thuis is. Cv-monteurs starten in de woningen de verwarmingsketels weer op.

Houd dit in dat de mensen straks uit hun werk thuis komen en een versplinterde voordeur (en verdwenen inboedel) aantreffen?

http://www.nu.nl/binnenland/3793745/weer-gas-ruim-tweehonderd-huishoudens-apeldoorn.html

Het beste antwoord

"Nood breekt wet", dat is wat feitelijk gebeurt.

Normaal gesproken mag je niet binnenkomen in een afgesloten huis (politie met huiszoekingsbevel even daargelaten) want dan zou er sprake zijn van inbraak. Maar het belang van de gemeente als geheel is groter dan van bewoners die bijv. met vakantie zijn. Je kunt niet wachten met het opnieuw in werking stellen van de gaslevering totdat deze bewoners weer terug zijn.

Geen gehoor geven aan een noodbevel is een misdrijf. Een noodbevel gaat verder dan een noodverordening, waarvan het niet nakomen een overtreding is:
"Het noodbevel van artikel 175 Gemeentewet mag alleen in uitzonderlijke situaties worden toegepast. Het noodbevel kan worden ingezet als sprake is van oproer, wanordelijkheden, rampen of zware ongevallen of de vrees daartoe bestaat. Het wetsartikel bepaalt dat de burgemeester bevoegd is alle bevelen te geven die hij nodig acht ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar. Deze maatregel mag worden toegepast wanneer het gaat om een bepaald aantal personen of organisaties. (...). De maatregelen mogen niet verder strekken dan strikt noodzakelijk is (proportionaliteit) en minder ingrijpende bevoegdheden tekortschieten (subsidiariteit). De inhoud van het noodbevel kan enkele grondrechten inperken. "
(aldus http://www.burgemeesters.nl/files/File/Printversies/printversienoodbevel.pdf)

"De deur wordt overigens pas opengebroken als blijkt dat na verschillende pogingen nog steeds niemand thuis is. Een bewoner kan bijvoorbeeld op vakantie zijn. Na het bezoek van de netbeheerder krijgt de woning een nieuw slot aangemeten.
Nee, de voordeuren zullen niet worden ingetrapt, wees daar maar zeker van. Het slot zal worden geforceerd." aldus http://www.nu.nl/binnenland/3790097/gemeente-apeldoorn-kondigt-noodbevel-af-gaslek.html

Dus de zaak wordt netjes afgewerkt.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een noodbevel betekent dat de gemeente gemachtigd is om je huis te betreden.
En natuurlijk versplinteren ze je voordeur niet! Je houdt er hoogstens een andere voordeursleutel aan over. De gemeente Apeldoorn zegt daar over:

"Er is een klein aantal woningen waarvan Liander niet zeker weet of de hoofdgaskraan dicht staat. Ondanks meerdere bezoeken is bij die woningen helaas niemand thuis getroffen. Als de hoofdkraan niet gesloten is, kan de gastoevoer naar die betreffende woning en de omliggende woningen niet worden hersteld. Dit in verband met de veiligheid. De burgemeester heeft daarom een bevel van binnentreding afgegeven, waarmee medewerkers van Liander toegang kunnen krijgen tot die woningen. Dit middel wordt alleen in uiterste nood ingezet. Het betreden van de woningen door de monteur van Liander gebeurt onder zorgvuldige begeleiding van een bevoegd toezichthouder van de gemeente en een slotenmaker voor het plaatsen van een nieuw slot."