Wat zijn de gelijkenissen / verschillen tussen onze huidige maatschappij en de middeleeuwse maatschappij? iemand kennis daarvan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Waar te beginnen, de verschillen zijn bijna oneindig. Om bij het staatsbestel te beginnen. De middeleeuwen werden gekenmerkt door een feodaal systeem, dit is inmiddels vervangen door democratie.

Verder zijn er geen horigen en geen lijfeigenen meer. Dit zijn gewoon werknemers geworden met een uitgebreid pakket van rechten en plichten.

Gildes zijn vervangen door vakbonden en je gaat niet meer in de leer bij een meester maar kiest na de middelbare school een gerichte opleiding.

Verder heb je als burger tal van wetten die jou beschermen tegen een onwettige overheid, maar ook wetten die jou beschermen tegen misdaden van anderen. De opkomst van het recht heeft daar natuurlijk alles mee te maken. Denk daarbij ook aan rechtbanken, advocaten, etc.

Kerk en staat zijn van elkaar gescheiden en in democratieën geldt de Trais Politica van Montesquieu.

Hiernaast zijn er natuurlijk tal van andere veranderingen, moderniseringen die plaats hebben gevonden. Denk bijv. aan de uitvinding van elektriciteit, riolering, telecommunicatie, verbrandingsmotoren, etc, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het om de mens zelf gaat komen er wel meer gelijkenissen als toen met de holbewoners, toen was agressie groot als ze iets zagen wat ze niet zinden of iemand keek verkeerd naar ze dan had je een knuppel op je hoofd. zowel bij de neanderthalers als bij de homosepiens, alhoewel die eerste groep iets agressiever was, nu heden tendage is de agressie sterk in opkomst de kranten staan er bol van. als je een verkeerde blik geeft zijn bij sommige mensen de gevolgen niet te overzien, er vormen zich weer groepen e.d. normen en waarden zijn ver te zoeken evenals respect en waardering, dat was in de middeleeuwen ook niet aanwezig. we zijn eigenlijk met een versneld tempo op weg naar af. de ene groep tolereert de andere groep niet dus in plaats van om de tafel te gaan zitten met de betrokkenen voeren ze liever oorlog en gaan ze in tegenstelling tot vroeger met de houten knuppel met geweren pistolen en messen de ander te lijf. dus in dat opzicht is er wel flink gemoderniseerd. geen houten wapens maar moderne wapens. mensen hebben in deze maatschappij (niet alle natuurlijk) met name ook jongeren steeds meer en in in heftige mate een gedragsprobleem waar ook de psychiaters e.d. geen weg mee weten. alleen met praten kom je er niet. vroeger deden ze des te meer en praten deden ze niet veel. maar denken praten en doen is in deze tijd niet meer mogelijk. eerst slaan en dan praten is het heden.