Van vroeger uit was het zo dat ee nHollander uit Noord danwel Zuid Holland kwam. En een Nederlander uit de lage landen, oftewel Nederland.

Tegenwoordig is het echter zo wijdverbreid in Engels & Duits spraakgebruik om over Hollanders te praten als je eigenlijk Nederlanders bedoelt dat er geen practisch verschil meer tussen zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hollander is iemand uit zuid/noord-holland. Een nederlander is iemand die een nederlands paspoort bezit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland wordt ook wel Holland genoemd. Holland is eigenlijk de naam van de twee kustprovincies Noord-Holland en Zuid-Holland. De officiële naam is ‘het Koninkrijk der Nederlanden’. Vaak gebruikt men het verkorte ‘Nederland’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Nederlander is iemand die uit Nederland komt.

Hollander kan verwijzen naar:
-Een inwoner van het Graafschap Holland of het latere gewest Holland.
-Een inwoner van de huidige provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. Deze betekenis is feitelijk gezien niet helemaal correct, maar toch erg vaak gebruikt.
-Een inwoner van het Koninkrijk Holland (voorloper van het Koninkrijk der Nederlanden)
-Een (feitelijk onjuiste) benaming voor Nederlander.
-Het gehucht Hollander (Leudal) in de Limburgse gemeente Leudal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle Nederlanders zijn Hollander, maar een meerderheid van alle Hollanders wel Nederlander. Tenzij ze afkomstig zijn uit Holland, Michigan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Friesland worden mensen, die buiten de provincie weg komen, bovendien ook vaak Hollanders genoemd. Hier worden dus alle Nederlanders, die niet Fries zijn bedoeld.
14 jaar geleden
Ik zie daar geen verschil in.
Wat mij betreft is hetzlefde.

Je moet het zo bekijken.

Nederland/Holland.