Dat is 's avonds laat op internet vragen en antwoorden lezen. Oftewel: de mogelijkheid hebben om dingen te kunnen doen die niet noodzakelijk zijn.
En er ook nog eten en drinken bij te hebben en straks een warm bed. En ook nog beschikken over een pc, kast, koelkast, oven, en meer dan in dit vakje te proppen is.

Maar waarom vraag je dat, het verschilt sterk per persoon wat iemand als luxe ervaart. Hoe verwender men is, hoe minder luxe die ervaren zal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Mijn invulling van Luxe is het volgende: Luxe wordt pas Luxe als ik mij dingen kan veroorloven (en dat hoeft niet zozeer alleen materialistisch te zijn) die andere mensen zich moeilijk of niet kunnen veroorloven. Luxe meet ik dus aan mijn omgeving en andersom. In afrika is er veel honger in Nederland is er een voedseloverschot, supermarkten vol met eten. Ik vind dat dus luxe en dus een bevoorrechte positie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets minder dan de helft van luxemburg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit ogenblik is luxe voor mij griepvrij zijn.Het is pas als je je beroerd voelt dat je beseft hoe snel het tij kan keren en wat een luxe het is om gezond te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij is luxe iets wat het leven makkelijker of aangenamer maakt voor jezelf.

voor mensen in bepaalde landen zal een waterkraan waar lekker water uitkomt een enorme luxe zijn.

voor mij is een keer uit eten gaan luxe, of een auto onder mn k...

voor mijn buurman is een nieuw jacht luxe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezondheid ,je werk hebben ,genoeg te eten en te drinken,vrije tijd,etc voor mij is dat luxe,want aan meer heb ik geen behoefte.
zet maar gewoon het journaal aan ,en kijk naar de rest van de wereld,dan zitten wij toch volop in de luxe.
wij hebben vaak geen idee hoe goed wij het hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luxe is een woord dat eigenlijk een beetje aan inflatie onderhevig is, afhankelijk van wat het merendeel der mensen in een groep of samenleving nog als luxe ervaart of al een basis-artikel / gebruik vindt.

Strikt genomen is natuurlijk ALLES wat je als mens niet nodig hebt om te overleven (in bijvoorbeeld een tribale samenleving). En dat is nogal wat : niet alleen auto's , televisies, wasmachines en de meeste meubels, maar ook bijvoorbeeld best wel basale dingen als elektriciteit, wc-papier, vloerbedekking, een inpandig toilet etcetera.

Toch zouden we al die dingen op dit moment geen echte luxe meer willen noemen. Zeker de laatste categorie niet. En als je de basis middelen van bestaan die gehanteerd worden voor de bijstand als leidraad gaat gebruiken, word de groep wel heel groot en vallen er ook televisies. computers, diepvriezers, telefoons en dergelijke onder.

Afhankelijk van je levensstandaard en je basis'behoeften' , is de definitie van wat luxe is (en al helemaal van wat overbodige luxe is) voor iedereen verschillend. In de huidige samenleving zijn we geneigd vooral tijd voor je zelf / vrije tijd een luxe te noemen, terwijl dat nou juist eigenlijk een basisbehoefte is. Het kan raar lopen met woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezondheid en geluk,
geld is bijzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luxe is weelde en overdaad.

Een voorbeeld: In sommige landen moeten mensen de hele dag lopen om uit een diepe put drinkwater te halen. In Nederland spoelen wij onze WC door met drinkwater.

Dit laatste is in de ogen van de eerste groep uiteraard pure luxe maar is in NL voor de meeste mensen geen luxe maar gemeengoed.

Het woord luxe betekent dan ook gewoon weelde of overdaad maar moet wel relatief worden gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel of meer is niet altijd beter, ook wanneer het over luxe gaat. Luxe is dat wat exclusief en begerenswaardig is. We denken misschien het eerst aan materiële zaken en associëren luxe met status en bezit.
Luxe wordt vooral ook met niet-materiële waarden geassocieerd. Zoals bijvoorbeeld rust, comfort en privacy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is luxe dat ik na 5 operaties aan een hersentumor en een gemiddelde levensverwachting van 2 jaar nu weer gezond ben,en dat ik elke maand de hypotheek kan betalen en elke avond wat te eten heb.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een ander het anders ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luxe is voor een mens de mogelijkheid om dingen te kunnen doen die niet strikt noodzakelijk zijn, het leven veraangenamen en leuker maken.

Wat jij als luxe ervaart is voor een ander misschien doodnormaal.
Bv elke dag vlees eten. Of 4 keer per jaar op vakantie.

Of je iets als luxe ervaart, is afhankelijk van het land waarin je leeft, de tijd waarin je leeft en het nest waaruit je komt.

Bekijk het eens andersom: Wat de een als een luxe leven ervaart, ziet een ander als armoede...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luxe in materiële zin zijn eigenlijk alle zaken waar je zonder kan om gewoon te kunnen overleven.
Dus luxe zijn al die zaken die het leven in en om huis een stuk prettiger maken, maar in wezen niet echt nodig zijn.